torsdag 26 november 2009

Min senaste


Jag skriver ju krönikor för tidningen SOLO i varje nummer. Ser det som ett litet hedersuppdrag. För jag gillar de som gör tidningen. Och jag gillar tidningen i sig. Det är den i särklass bästa tidningen för tjejer.

Här är min senaste krönika. Vill man inte läsa den sist av alla så går man och köper tidningen. Ja ja. Here goes!


I somras flyttade jag ihop med min tjej. Och gjorde väl lite av ett bokslut över mitt liv som singel. Ni fattar grejen. Jag raderade alla bilder på exflickvänner från datorn. Jag slängde samlingen av kvarglömda smycken jag samlat på mig genom åren. Jag slutade vara aktiv på Facebook. Och så rensade jag ut bland mina tillhörigheter. Det är här det blir intressant. För alla singelkillar följer samma mönster när det kommer till hus och hem. Singelkillar har en nämligen stil som inte kan misstas. Nästa gång ni har bortamatch, så vill jag att ni håller utkik efter nedanstående. Om killen uppfyller majoriteten så är han något att satsa på. För då har singellivet gått så långt att han behöver bli räddad, han är omedvetet “up for grabs”.
  • Fyrkantiga tallrikar. Alla singelkillar har fyrkantiga tallrikar i “spännande kulörer”. Vet inte riktigt varför, men det är en grej som singelkillar gillar. Kanske för att det känns lite classy. När det i själva verket bara är ganska fult.
  • Mattsvarta kaffekoppar. Usel värmehållning. Från IKEA. Lite kantstötta.
  • Champagneglas med Lasse Åberg-motiv. Åh. Den gamla studentpresenten. Är de inte uppackade ur sina kartonger är han inte redo. Det är först när han är så tragisk att han har börjat använda de “fina” glasen som han är redo att plockas.
  • Gardiner med veck som liksom är lite för avancerade. Bra tecken. Innebär att han har en mamma som vill att han träffar någon och stadgar sig.
  • Handduks-set i ett färgval som inte passar hans personlighet. Här har mamma kanske varit framme igen eller kanske en julklapp från syrran.
  • Vitrinskåpet kanske är ett oväntat inslag i hemmet, där kan man dock hitta allt från den halvfärdiga skedsamlingen i bröllopsservisen till pokalen från Mjölkkannan 94 och kanske sammetsskölden med tre stolta Fiskar. Eller varför inte den alldeles superba tacoservisen.
  • I bokhyllan finner man definitivt Jan Guillou, Paul Auster och Ian Fleming.
  • TV-bänk med ett avancerat PA-system och högtalare bakom soffan. Lägenhetens stolthet. För att inte nämna hela superavancerade sladdparken som är integrerad i väggen bakom.
  • I barskåpet trängs tre tomma vodkaflaskor med en tredjedelsfylld Tequila.
Ovanstående kille är trött på sitt singelliv. Så haffa! Gör om honom! Gör rätt honom!

Svårare är det med en kille som haft en lång relation, kommit upp sig lite i karriären för att sen bli singel igen. För en sån kille UPPSKATTAR sitt singelhushåll. Lägger ned tid på det. Inreder enligt egen smak. För han vet att han kommer bo där i många år. Och att han kommer bo där ensam.

Första varningsklockan ska ringa i er när ni ser att han har en lite för stor säng. Den tog han ju med sig från trerummarn. I hans nya singel-lägenhet ockuperar den 20 procent av hela lägenheten.
Han anser sig fått god smak. Så det kan mycket väl ligga någon GQ eller Vanity Fair lite nonchalant på ett bord. Intressena förändras och förädlas. Indycar har blivit Formel 1 och Auster har blivit Palahniuk. Puma har blivit Prada.
Du ser en espresso-maskin som är lite för avancerad och lite för blankpolerad. Den här killen lägger ned tid på att pröva nya bönblandningar. Vidare. Vi pratar trådlös handsfree, zebraskinn och Le Corbusier-fåtöljer i nyproduktion. Litografi från en “modern classic” signerad Guggenheims i N.Y.

Tacoservisen har bytts ut mot en komplett sushiservis och ett Globalknivset.

Den här singelkillen är mycket nöjd med vad han uppnått och att han inte låtit någon brud “kommit in och målat rosa direkt”. Men det hindrar inte att han blir galen av blotta tanken på att ens ha grabbarna hemma för att kolla på Champions Leauge. Så det händer inte. Jobbigt med alla chipsfettfläckar och kissfläckar bredvid toan på den italienska graniten. Tänk om någon spiller öl i fåtöljerna.

En kille som uppfyller ett eller flera av ovanstående ska ni passa er för! På riktigt. Han vill inte bo med någon igen.

Nyligen var jag på Myrorna i samband med inspelning. Där var det fullt av gamla hifi-anläggningar, fyrkantigt porslin, Ian Flemmingböcker, hemmasydda gardiner, pokaler och mattsvarta keramikkaffekoppar. Det var dit de flyttat singelkillarnas hem efter tvåsamheten slog till. Instinktivt tänkte jag när jag såg kaffekopparna, “men vad gör de här här, de är ju schyssta ju”. Innan jag förstod vad det var för synaps som kickade igång. Jag ställde ner muggen och gick mot dörren. Bakom mig i slamrade det till. En uppenbar singelkille i vindtygsjacka plockade ner kaffekopparna i mattsvart keramik i en korg. Ny tid ny strid.