måndag 14 februari 2011

Minne



Plötslig minnesbild från svensexan. När allt var som allra stökigast - klockan kan nog ha närmat sig 23 - minns jag hur jag stod i baren. Man kan kalla stämningen i omgivningarna "hätsk". Och Dicken blev sugen på calvados. Inte vilken skit som helst. Nej. Han ville ha bra grejer. Tittade i kors mot calvados-skåpet, och lyckades se något med "1968".

Dicken: Uschääääkta! Jag vill ha calva! Den där! Från 1968 eller vad det står.
Servitris: Hur stor?
Dicken: Ni har väl slut på fyror, så jag tar två sexor, hahahaahaha!
Servitris: Varsågod. Det blir 1952 kronor.
Dicken: Kul skämt! Haha. Eller...? Skojaru?
Servitris: Nej. Den är lite dyrare.
Dicken: Oj... Du. Gör så här. Häll tillbaka en i flaskan och dela upp den andra sexan på tre tvåor.
Servitris: Givetvis.
Dicken: Det är så där man vinner mot systemet, Calle. Se och lär.

Jag minns hur jag tog en av de där tvåorna, Alex tog en annan. Vi svepte och gick vidare. Kvar stod Dicken och läppjade på sin. Dagen efter när vi skulle checka ut fick Dicken tillbaka minnet. Ångesten som sköljde över honom där och då...

3 kommentarer:

  1. Aj! Det där tillfället när ångesten kommer och slår till och man vill bara skrika rakt ut... Usch.

    SvaraRadera
  2. Faaaan vad nice, har själv blivit bjuden på en Coeur de lion från -63. smöörrig

    SvaraRadera
  3. Calvan, ja. Ständigt denna calva. Som bara tar men aldrig ger. Calvan tog dig igen - Calle Calvados.

    SvaraRadera