torsdag 3 september 2009

Kamera


En typisk iPhone-bild. Jag, Filip och Jennie på Kristallen.

Jag tycker om den här bloggen. Men så tittar jag på bilderna jag tar och publicerar här i bloggen. Med min iPhone. Och de är ju inte bra. Mörka och korniga och liksom bara dåliga. Jag är ju egentligen en ganska duktig fotograf! Känns inte rättvist! Jag måste ha en riktig kamera.

Vad ska jag ha för kamera? Alla pratar om Canon G10. Men den är ju så stor. Måste kunna ha kameran i väskan. Och vill kunna göra inställningar och leka likaväl som jag vill kunna bränna av en bild i ögonblicket.

Har ni något tips? Och har ni någon att sälja? Eller byta?

45 kommentarer:

  1. Canon Ixus, vilken version som helst, är överlägset bästa digitalkameran! Liten, smidig och till ett bra pris. Skarpa bilder med bra färgåtergivning.

    SvaraRadera
  2. Jag har precis köpt en nikon D3000 och är mycket nöjd med den.

    SvaraRadera
  3. Konika Minolta Dimage Z6
    Mycket behändig, enkel och smidig digital systemkamera! Kan varmt rekommenderas!

    SvaraRadera
  4. nikon p6000 självklart

    SvaraRadera
  5. Canon ixus är ju jätte bra. KÖP!

    SvaraRadera
  6. Köpte en Canon Ixus 100 som komplement till min klumpiga systemkamera.Den är snygg, slimmad, 12 mpx och du kan göra de viktigaste inställningarna själv. Väldigt prisvärd. Lycka till

    SvaraRadera
  7. jag köpte nyligen canon ixus 100 o e svinnöjd. dessutom filmar den i hd. resonerade exakt likadant ang G10.

    SvaraRadera
  8. Canon S90 - bättre än G10an fast i ett mycket mindre format

    SvaraRadera
  9. Köp en Panasonic Lumix LX3. Den är i samma klass som G10 men mindre. En av dom bästa point and shoot kamerorna på marknaden och närmare en systemkamera än så kommer du nog inte. Ixus i all ära, hade en ixus 100IS innan jag köpte LX3, men det är som svart och vitt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330801

    SvaraRadera
  10. Sigma DP1!
    Insiktsfullt om:
    http://www.cameralabs.com/reviews/Sigma_DP1/
    http://www.popphoto.com/Reviews/Cameras/Camera-Test-Sigma-DP1/
    http://www.shutterbug.com/equipmentreviews/compact_digicams/052908sigma/
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278021

    Fick pga någon idiotisk grej (spamskydd?) skriva in dessa länkar manuellt så jag hoppas att du åtminstone ger dem ett litet litet surf.

    SvaraRadera
  11. G10 är ju ganska liten om man jämför med en vanlig systemkamera. Det är ju ingen direkt pocketkamera dock.

    SvaraRadera
  12. casio exilim -nånting nånting köpte jag precis.
    enkel och behändig+rätt billig. runt 2200:-.
    10 megapix.
    rätt basic.

    SvaraRadera
  13. Kör på en Leica m8 ;) Nej, men skämt och sidå. En G10 är nog det bästa om du vill kunna göra massa inställningar i ett smidigt format. Antar att en systemkamera är alldeles för "stort" för dig.

    SvaraRadera
  14. Ja Ixus är vad du söker!

    SvaraRadera
  15. Olympus E-P1
    http://www.olympus.se/consumer/21693_pen-camera_e-p1_21723.htm

    Har själv inte testat den men av vad jag hört är den jävligt grym.
    Det är mer eller mindre en systemkamera i storleken av en kompaktkamera.
    Framförallt är den ju sjukt snygg men ganska dyr (ligger väl runt 7-8000)

    Kanske är lite i överklass mot vad du tänkt dig.
    Canons IXUS-serie är ju väldigt bra när det gäller kompaktkameror.

    (Varför jag rekommenderar Olympus och Canon när det enda jag äger är Nikon kan man ju undra...)

    SvaraRadera
  16. Ugh!
    Vi köpte precis en Panasonic ZS3. Nätt, behändig och du kan skjuta HD film och högupplösta bilder i burst-mode (det bara smäller av bilder). 340 dollar. Bästa kameran.
    Fredrik FL

    SvaraRadera
  17. Lumix LX3 (med Leica-lins) som nämnts ovan är verkligen riktigt bra, du kan titta på en hel del tester och alla kommer fram till samma sak.

    Jag gjorde själv en hel del research och valde den. Ca 4500 - 5000 spänn kostar den.

    Har faktiskt byggt upp ett rejält fotointresse tack vare den här prylen.

    SvaraRadera
  18. köpte nyss en g10. den är helt suverän! så stor är den ju inte, den är rätt smidig med tanke på att det är en långzoomare. :)

    SvaraRadera
  19. Canon PowerShot SX 200IS, utan tvekan.
    Helt överlägsen alla andra kameror som nämnts ovanför. Du kan även filma i HD med denna underbara sak.

    Maxade ur min egna under 2 månader i USA och med ett stort minneskort så går det inte att hitta en bättre event/rese-kamera.

    Hyfsat liten men ändå superkraftfull

    SvaraRadera
  20. Jag köpte en sona a300 för några veckor sen och den är kanon bra, och jag är super nöjd med den!

    --> www.mittaupairlivinorge.blogg.se

    SvaraRadera
  21. Köp en Panasonic lumix lx3-black. Grym kompaktkamera som dessutom är riktigt snygg, lite old-school känsla. Tar dessutom fantastiska bilder, i klass med vissa systemkameror enligt vissa. Filmar även i HD, väldigt bra och ljuskänslig lins, bra vidvinkel. Enda nackdelen som jag ser det är att zoomen är ganska begränsad. Läs mer här: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/

    Tack för en fin blogg.

    SvaraRadera
  22. Panasonic lumix dmc-lx3 black var det.

    SvaraRadera
  23. Kan även tillägga att Panasonic lx3 i tester ofta jämförs med canon g10 där det verkar som att panasonic har bättre bildkvalitet, framförallt vid dåliga ljusförhållanden som inomhus. Annars är ju Canon G11 på väg, även den mindre Canon s90.

    SvaraRadera
  24. Canon Ixus 100 är väldigt överskattad, överexponerar för ofta men gör la jobbet om man inte har allt för stora krav.. förvänta dig inte knivskarpa bilder bara vid rörelse..

    SvaraRadera
  25. SonyEricsson K530i. Kanonbilder, bra färgåtergivning, klara och fina, bra i mörker och då kan du skicka direkt till bloggen. Orka hååla på och lägga in bilderna i en dator och blogga därifrån + att spontanbloggningen försvinner om du inte kan blogga blixtsnabbt.

    K530i alltså !!

    SvaraRadera
  26. Jag har en IXUS funkar bra, liten o nätt :)

    SvaraRadera
  27. Hej Calle!
    Jag jobbar som fotograf, vill du ha en bra kompaktkamera som e smidig så köp en Fujifilm-Finepix F60. Det är en prisvärd kamera. Och det bör tilläggas att Fujifilm och Kodak gör de bästa kompaktkamerorna! Medans Nikon och Canon är mästerliga på systemkameror. Så lägg Fujifilm på minnet! Lycka till! Och tack för en underbar blogg.

    SvaraRadera
  28. Panasonic Lumix DMC-LX3


    http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=LX3

    SvaraRadera
  29. Dåligt att dissa fredrik om inte jag e helt dum i huvet står väl han längst till höger?

    Skön blogg förseten:)

    SvaraRadera
  30. Testa IPhone 3GS istället..?

    SvaraRadera
  31. Som sagt, Lumix LX3.

    SvaraRadera
  32. Ricoh GX200 - extremt snygg och bra.

    SvaraRadera
  33. Jag har en bridge-slr som funkar jättebra. Det är mer en vanlig kompakt kamera men du slipper hålla på med linser och så. Har den alltid med mig - Olympus SP560-UZ (numera finns det modeller med bättre zoom dock).

    SvaraRadera
  34. Leica D-lux 4. Systemkamerans alla möjligheter i en kompaktkamera. Dessutom kvalitet som Canon bara kan drömma om i sina kompakta.

    Budgetalternativ: Panasonic.

    SvaraRadera
  35. Helt klart den nya Panasonic TZ7, mycket bra bilder utan att behöva fundera utan att bara knäppa.

    MVH

    Glenna

    SvaraRadera
  36. Panasonic T27 och ZS3 är samma kamera. Garanterat best bang for the buck.
    F i FL

    SvaraRadera
  37. sony cybershot dsc w220 har jag och den är jättebra och i bra storlek för att ha med sig överallt!

    SvaraRadera
  38. Bästa kompaktkameran borde vara Lumix LX3.

    Annars kan du köra en olympus four thirds, är typ som en systemkamera, men väldigt liten. Har en relativt stor sensor. Grymt schysst kamera, men kanske lite för stor


    Jocke

    SvaraRadera
  39. Någon nämnde att spontanbloggningen kommer försvinna om du måste lägga in bilderna i datorn och så först.
    Om jag inte är helt snett ute finns det väl numera en del kameror som direkt från kameran kan ladda upp till ens blogg. Måste ju bara ha wifi tillgängligt då.

    SvaraRadera
  40. Leica M8! Snyggare kamera får man leta efter

    SvaraRadera
  41. Måste svida nu när Alex precis fått en :) höhöh
    Jag gillar Canon Eos.

    SvaraRadera