torsdag 3 september 2009

Tomas Ledin

Trillar på en gammal DN På Stan, och blir så häpen över en "Hej Konsument" med Tomas Ledin att jag är tvungen att skriva av den ord för ord.

Nu kommer jag att vara orättvis och vidrig och hård och kall. Men finns det en sak jag tycker illa om här i världen är det snobbar. Och med snobbar menar jag de människor som vill vara finare än de egentligen är. De som tror att man är överklass om man ryggar för tiggare. Jag får kalla kårar av de människorna. Det står nu klart för mig att Tomas Ledin är en tvättäkta snobb i ordets alldeles rätta bemärkelse.

Mina anmärkningar på hans svar inom parenteser.

Bästa promenad: Djurgården. (Men det är ju trams. Det är ju faktiskt inte särskilt vackert längre. Så där säger bara de som vill vara rätt i rätt kretsar.)

Äter lyxmiddag på: Matbaren, Mattias Dahlgren. (Ah. Här vill Ledin vara lite low key. För han har lärt sig att det är fint att vara low key.)

Fikar gärna på: Oscar på Narvavägen. (Det står klart att Ledin ENBART rör sig i den allra mest mörkblå delen i den allra mest mörkblå stadsdelen. Hur kommer det sig? Varför känner han ett sånt behov av att vara överklass?)

Bästa lunchställe: Fiore vid Djurgårdsbron. (Kom igen nu. Lämna Östermalm en liten stund.)

Bästa kaffet: KMK vid Djurgårdsbron. (Man kan säga mycket om KMK vid Djurgårdsbron. Men den som säger att de har gott kaffe ljuger. För den enda anledningen till att folk går dit är för att leka fin i kanten.)

Bästa konsertlokalen: Cirkus på Djurgården. (Ja, aldrig är en konsert så DYR och FIN och EXKLUSIV som på Cirkus.)

Bästa baren: Baren på Grand Hotel. (Lite mer fantasi, tack. Nu kan det inte finnas så många snobbställen kvar i stan.)

Senast sedda utställning: Vårsalongen. (Jesus Kristus.)

Läser just nu: ”The life of Hunter S Thompson – GONZO” av Jann S Wenner och Corey Seymour. (Nej nu räcker det! Hunter S Thompson är den vidriga delen av överklassens enda lilla försök att komma smutsen nära. Jag tror faktiskt inte att man blir snobbigare eller larvigare än så - att man tycker Hunter S Thompson är intressant.)

Läser helst: Vanity fair. (Vanity Fair? Läser han verkligen den? Jag tror inte det. Jag tror bara han vill kunna säga att han läser den.)

Favoritmärke: Paul Smith och Prada. (Hahahahahaha.)

Tomas Ledin! Vilken jävla fjantig snobb du är ändå. Så otroligt fel ute på så många nivåer. Det hade varit en sak om du verkligen tyckte om de här sakerna. Det är tillåtet. Men det gör du inte. Du poserar bara. För DN På Stan.

29 kommentarer:

  1. ahahhahaha fan va bra calle!!!! Bästa inlägget jag läst på länge, skönt att någon kan dissa ordentligt!!

    SvaraRadera
  2. hahahahahahaha! R O L I G T !

    SvaraRadera
  3. precis va jag tänkte när jag läste det! du är så bra calle

    SvaraRadera
  4. haha kanon Calle! såga den där jävla tönten Ledin vid fotknölarna. anledningen till att han leker rik är väl för att frugan äger halva musiksverige.

    Pittipanna

    SvaraRadera
  5. Älskar det du skriver. så himla rätt och extremt tjusigt.

    SvaraRadera
  6. Han kan ju mena tidningen och inte verket

    SvaraRadera
  7. Jag och Ron Wood håller med fullständigt. Hoppas att jag får bjuda dig på en. Fortsätt på den inslagna vägen så kommer jag läsa dig en lång tid framöver.

    SvaraRadera
  8. Det var poserandets posör det

    SvaraRadera
  9. Att hacka på Hunter känns väl sådär motiverat, men jag fattar hur du menar. Sen är "snobb" inte riktigt det ordet jag hade använt. Snobbism är att rygga för det som kan anses ofint inom ett visst område. Brackig hade nog passat bättre, eller möjligvis tacky. Men jävligt kul inlägg var det. Han tar ju trots allt i från tårna för att hävda sin tillhörighet bland alla fina. Han har det akademikerkomplex många i media lider av, fast i artistväg. Livet går trots allt ut på att imponera på 200 personer man tycker är balla, vare sig de är rockstars, bankdirektörer eller hippa stämplare i lilla baren på Riche.

    SvaraRadera
  10. Så jävla fint. Mer arga inlägg, blanda dom med kärleksinläggen om Anitha och ditt sluta röka hype!

    SvaraRadera
  11. Det här är inte den Calle jag känner, det här saknar finess.

    SvaraRadera
  12. Är Ledin på riktigt? Han har verkligen höjt nivån från Sandviksdagarna.

    Förresten Calle har jag sett till att du nu har en läsare i Sydkorea. Calle Schulman - Commanding & Conquering the world since 2009

    SvaraRadera
  13. Jag hoppas du inte har något emot Hunter själv? Isf är vi färdiga med varann, du och jag.

    SvaraRadera
  14. Ja det finns många epitet som stämmer in på sådana som du, Calle. Svårt att leka skribent i Alex skugga?
    Surt, sa räven.

    SvaraRadera
  15. Kan Du inte svara på de här frågorna själv så vi kan få jämföra och klura ut om Du är en snobb också? :) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  16. Tomas Ledin, denna Svensson-ikon. Det blir så väldigt fel i hans svar. Fel, fel, fel.
    Men Calle, en sak jag funderat på sedan du startade bloggen här. Du verkar numera ha ett behov av att framhäva hur mycket du gillar allt som är "folkligt" eller "svennigt" för brist på bättre ord. Köper att du kanske har förändrat din attityd på senare men måste du verkligen framhäva det konstant?
    Eller är det helt enkelt för att du vet att större delen av din läsarkrets är just sådanan som säger sig avsky allt "svennigt"?

    SvaraRadera
  17. Du skrev detta för att du inte gillar Tomas Ledin, inte för att Ledin är snobbig. Tycker en kan hålla isär sak och person.

    SvaraRadera
  18. Töntigt inlägg. Gissar att de allra flesta av hans svar passar eller passat in på dig vid något tillfälle. Påhopp helt utan finess!
    Bättre kan du Calle!!!
    /Frogbrain

    SvaraRadera
  19. Briljant! Din blogg frenetiskt bra!

    /Mikael

    SvaraRadera
  20. Jag blev väldigt glad när du bytte bloggsida och blev kär i Anitha. För det var då du blev snäll.
    Det gjorde att jag uppskattade din blogg, du blev härlig och en trevlig kille.
    Men detta gjorde att du sjönk ett par steg på skalan. Jag tycker att det är synd att du inte kan gå ifrån dina gamla elaka spår. Detta bevisar bara att folk inte kan ändra sig. Bättre kan du!

    / Louise

    SvaraRadera
  21. Bra men lite taskigt egentligen. Tomas kan ju inte hjälpa att han inte har självdistans, eller kan han det? Han skulle må bra av att inte visa sig eller sjunga på sisådär tio år. Sen blir han bra igen. Just nu räcker det.

    SvaraRadera
  22. hahahaha, detta var det roligaste jag läst på länge! Calle for president, helt klart!

    SvaraRadera
  23. han måste typ.. skämtat?

    SvaraRadera
  24. pricksäkra kommentarer, men har sett dig på kmk ett antal ggr?

    SvaraRadera
  25. Snobbigt är just uttrycket "de människor som vill vara finare än de egentligen är." Här avslöjar man sig själv. För rent implicit menar man ju att det finns flera grader av "finhet" här i världen. Och gud nåde den som råkar gå utanför den egna ramen. Skomakare bliv vid din läst!

    Frågan är om man blir lika provocerad när någon gör sig "fulare" än vad den egentligen är. Förekommer väl kanske inte lika ofta i dag som tex på 70-talet. Som han i Moodyssons "Tillsammans" som byter namn från von ett eller annat till typ Johansson.

    Jag tror nästan det. För helt plötsligt så sitter ju "fin" etiketten på "ful" boxen istället. Och "ful" har halkat över till "extra fin". En jävla röra helt enkelt.

    Men ordning och reda. Kanske tom ett litet betyg i uppförande. Det känns tryggt det.

    SvaraRadera
  26. haha!
    En smaskig grej om Tomas är att han mitt under en spelning vände sig om mot sitt band, sträckte ut armarna åt sidorna och utbrast "Vilka låtar!!!!".

    Det säger ju en del om gubben, lille tompa..

    SvaraRadera
  27. Det värsta är att Ledin-familjen har massa flis. Dels för svärfars musik men också frugans inkomster. Dessutom äger de ett gäng fastigheter.

    SvaraRadera
  28. Underbart! Tomas Ledin är så tom på nåt sätt. Tror inte att han vet vad han gillar själv ens en gång. Jo, han gillar ju yoga....ha ha ha...

    SvaraRadera