torsdag 10 september 2009

A Non Smoking Generation

A Non Smoking Generation vill inte ha mitt stöd. De är nämligen lika mycket emot snus som mot rökning. Men säger ändå att "det är mindre farligt att snusa än att röka".

Jag fattar faktiskt inte hur de tänker. Jag tycker att det är helt uppåt väggarna. Varför kämpar A Non Smoking Generation mot det absolut mest effektiva sättet att bli kvitt rökning? Jag har varit i kontakt med generalsekreteraren Fredrik Söderhielm. Han säger att de är emot tobak. Men jag fattar inte i alla fall. Det är som att vara emot fotbollar bara för att vissa utnyttjar barn till att knyta dem.

Varför är A Non Smoking Generation emot snusning?

Jag fattar den där grejen med att det är dumt att byta ett beroende mot ett annat. Men är inte det bättre med snus än lungcancer? Rösta till höger!

24 kommentarer:

  1. Håller med du. Alla sätt att slippa ta till cigaretter måste vara bra! Jag slutade för tio dagar sen för övrigt!

    För övrigt, din header, den är obetalbar, hahahaHAHA!
    Tack för en bra blogg - K

    SvaraRadera
  2. Fördelen med snusandet är ju att man inte utsätter någon för ett passivt missbruk. Passiv rökning kan ju ibland vara svårt att undvika, passiv snusare är det väl däremot nästan omöjligt att vara.
    Nackdelen med snusning är ju att det kan ge muncancer, så det är ju inte mindre farligt än rökningen. Dessutom tycker jag det är äckligt med snusning. Det går väl an om folk kan snusa snyggt (portionspåsar tex), men tyvärr är det allt för många som har snuset rinnande ner för tänderna...äuuuäääääh vad äckligt!!!
    Ninnie

    SvaraRadera
  3. Kolla med "Motormännen" om dom kan sponsra din kampanj. En prilla lär ju skydda lite vid en krock iallafall.
    Finns det nåt allternativ till att rösta höger? Nej, just det!
    .
    .
    http://pjoltas.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Är det bättre att ha mun/halscancer än lungcancer? Men visst, för min del får alla gärna börja snusa istället för då slipper man iallafall passiv rökning.

    SvaraRadera
  5. Den enda fördelen med snus är att man inte påverkar sin omgivning, men att tro att snusning skulle vara ofarligt är bara befängt.
    Personligen kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan vilja befatta sig med skiten. Maken till äckligare företeelse har sällan skådats. Visst rökare stinker men fan va mycket mer hygiensikt det är. Jag ryser av obehag varje gång jag måste hälsa på en snusare. Tanken att behöva kyssa en snusare får mig att vilja spy.

    SvaraRadera
  6. Rösta till höger? På Kristdemokraterna som har ledande personer som vill förbjuda snus?
    Skärpning Calle

    SvaraRadera
  7. Calle skämtar självlart ! Han vet såklart att snus är farligt. Det påverkar hjärta , kärl etc etc .....+ mun och halscancer.

    Varför inte sluta helt Calle ?

    SvaraRadera
  8. Calle, du har fortfarande chansen att haka på mig och min sluta-röka-trupp. Vi slutar den 28 september, och innan dess har vi chans att börja med Zyban (läkemedel mot abstinensen) och peppa oss till att sluta. I dare you. A non tobacco generation?? :)
    www.earthkeepsonmoving.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. tycker också det är lite skumt. fattar hur dom tänker men håller inte med.

    SvaraRadera
  10. hahaha smarta dom är som vänder sig "emot" dig eller..

    SvaraRadera
  11. Att jämföra snusning med rökning känns lite som att jämföra att hoppa från åttonde eller tionde våningen. Man slår sig likförbannat jävligt hårt...

    SvaraRadera
  12. Skulle Fredrik Söderhielm kunna promota snus - nej naturligtvis inte! Man kan ju inte säga, sluta skjuta horse och kör bara E istället - bara för att det är lite lättare drog. Även om det stämmer.

    Som skåningarna säger - de geur ente!

    SvaraRadera
  13. Det är väl som att välja mellan en transvestit och en kille.

    SvaraRadera
  14. Nej Calle snusa är inte helt hälsosamt, men att omgivningen slipper bli utsatta för din last är klart en fördel.
    Det är betydligt svårare att sluta snusa än att sluta röka sägs det. Kul sen när du kommer på att det inte var så kul att snusa trots allt..

    SvaraRadera
  15. Haha, men lite kul att folk missuppfattat ditt "rösta till höger"!! Hör upp människor, Calle uttryckte inte någon politisk åsikt, utan menade bokstavligt talat att man skulle rösta, till höger. För om man tittar på höger sida om inlägget så finns två röstrutor där man kan kryssa i om man tycker snusning är okej eller ej!! Åh, vad roligt :)

    SvaraRadera
  16. men lägg av med alltihop, snusa är OCKSÅ dåligt.

    SvaraRadera
  17. Lägg ner skiten eller håll käft om det. Det går aldrig att rättfärdiga oavsett.

    SvaraRadera
  18. Jag varken röker eller snusar...men tycekr iallafall att de är lite löjliga som inte vill ha ditt stöd. Om nu Non Smoking Generation är emot all tobak borde dom inte kalla sig för Non Tobacco Generation istället??

    SvaraRadera
  19. Rökning går fetbort alltid. Fast snus alltså... Hade en första dejt som efter middagen stoppade in en prilla. Kändes ju bra!! Gärna man skulle kyssa honom efter det... Det blev ingen lång dejt det.

    SvaraRadera
  20. Bättre muncancer än lungcancer!
    Försöker faktiskt sluta röka och snusar istället just nu, vart rökfri i snart en vecka, och det hade aldrig gått utan snuset

    SvaraRadera
  21. Att det är bevisat att snusning orskar hjärt- och kärlsjukdommar är bevisat ja. Men ni som skriver om diverse cancerformer... vad grundar ni det i? Det finns nämligen inga som helst bevis på att snus orskar cancer. Därför står det heller inte på snusdosor medans det på cigarettpaktet faktiskt står attdet orsakar cancer.

    SvaraRadera
  22. testa Champix!
    har inte rökt pa snart 2 ar nu tack vare den medicinen. nyare läkemedel än Zyban och tydligen med mindre bieffekter, själv tycker jag det funkade över all förväntan!
    brukade röka runt 25 cigg/dag och bestämde mig för att testa detta efter att ha misslyckats med allt annat (nikotinplaster osv osv...). man fortsätter röka under de 2 första veckorna som man tar medicinen, men senast dag 14 maste man sluta. det sjukaste va att när dag 14 kom sa var det inte ens svart att fimpa! rökte min sista cigg 14:e november för snart 2 ar sen a har inte rört en cigg sen dess, sa kan ju iaf rekommendera att du testar detta istället för snus (om du verkligen vill bli nikotinfri alltsa, men trivs du att snusa sa fortsätt saklart, detta var bara ett litet tips!)

    SvaraRadera