fredag 4 september 2009

Mejlkonversation

Fick mejl från Alex i morse. (Är det ett eller två ord, förresten? Imorse. I morse.)

Funderade på det du skrev om Ledin:

Har du läst dina egna svar på de liknande frågor där du gastar om Sturehof och där har du minsann en flaska fryskall vodka bara till dig själv, hur tror du folk uppfattar det? Att du är en riktig “sköning”?


Jag blev irriterad. Skitirriterad. Jag svarade sarkastiskt.


Vad intressant! Skriv mer. Utveckla!

Alex svarade snabbt.

Kan jag väl göra, för jag sitter här och gör just ingenting nuförtiden.

Jo.

Du upprör dig på att Tomas Ledin väljer att gå på promenad runt djurgården. Du tycker att det är befängt – “det är inte alls trevligt att gå runt Djurgården längre”. Därför är han en posör.

Jag tyckte bara den logiken var intressant!

Jag råkar veta att han bor på Banérgatan. Djurgården ligger ganska nära. Och du tycker ju så klart vad du vill, men jag är ganska säker på att det finna många många tusen av oss som fortfarande älskar Djurgården.

Och sen tyckte jag att det var intressant hur du av alla skriver att han är en snobb. Jag tänker på alla de gånger du skriver om kräftor och en “lille en” på Sturehof, och jag tänker också att du kanske inte är medveten om att de flesta av dina läsare inte har råd att gå på Sturehof en enda gång.

Och då undrade jag bara hur du tänkte?

Jag var så jävla arg. Men har ändå blivit lite mer vuxen det senaste året. Svarade helt utan könsord.

Sturehof är inte snobbigt. Det är trevligt. Och den enda anledningen till att Tomas Ledin inte går dit är att han har svårt att förhålla sig till ett ställe där man inte nödvändigtvis kommer undan för att man bär Prada och Paul Smith.

Texten handlar egentligen om att mannen som gör anspråk på folksjälen lever som han vore citygreve. Jag gör inte anspråk på nånting.

Känner du Tomas Ledin? Eller vad har flugit i dig?


Då ringde Alex och frågade om jag var helt dum i huvudet som inte fattade att han bara skojade. Han tycker också att Ledin är en posör. Det var ju skönt det. Trodde han alldeles hade tappat skärpan.

29 kommentarer:

  1. Skamlös marknadsföring av mitt band. sorry
    http://www.cdbaby.com/cd/dakotaproject
    www.myspace.com/dakotaproject

    Svensk osignad rock för den som gillar sånt :)

    SvaraRadera
  2. "inte är medveten om att de flesta av dina läsare inte har råd att gå på Sturehof en enda gång"
    Där måste väl Alex skoja eller har han sån dålig verklighetsuppfattning. Jag menar hur mycket kostar en middag på sturehof. Eller är det bubblan i sthlm som tror att stureof skulle vara så fint att knappt några ute i landet skulle ha råd att äta där... :-)

    SvaraRadera
  3. I morse. Precis som med i dag och i tisdags. Allt enligt TT-språket.

    SvaraRadera
  4. Tack Pillis, har alltid också funderat på hur man skriver I morse/Imorse. Men kollade nu på TT-språket och de skriver att man ska särskriva: "i dag", "i går" och "i stället (för)". Det kan ju inte stämma, eller?

    SvaraRadera
  5. Jo, det är helt korrekt. Alla exempel ovan är två ord och inte ett sammansatt enligt svenska språkets skrivregler. Det kan vara ett av de vanligaste "felen" som görs i svenska språket. Å anndra sidan, om de allra flesta anser att i dag borde skrivas idag, borde det inte det då?

    SvaraRadera
  6. När någon skriver "i morse" så kopplar min hjärna alltid det till morsespråket. Gillar imorse bättre, borde bli standard :)

    SvaraRadera
  7. Du skulle svarat med könsord

    SvaraRadera
  8. Du ÄR ju en jävla posör !!! Snackar om vilka tvålar som är fina på hotell. Men för i helvete! Tvål som tvål idiot. Dessutom älskar du det som Katrin glufsade i sig i Nice? Vad var det? Rysk kaviar? Minns inte.
    Tönt !

    SvaraRadera
  9. När ni ändå är inne på ämnet. Ska det vara "skit samma" eller "skitsamma"?

    SvaraRadera
  10. Ganska trist att höra, varumärket "Schulman" skulle må väldigt mycket bättre av lite schismer. Jag menar, ni är ju överens om allt. Jag kräver inte att ni genuint ska vara oense eller ogilla varandra, men ni kan ju åtminstone jobba lite för att skapa en bild utåt av "osämja", "splittring" etc. Det skulle antagligen vara roligare och definitivt skapa en mer intressant mytbildning kring familjen Schulman. I dag finns det överhuvudtaget inga tendenser till spännande myter eller frågetecken kring bröderna Schulman. Det är kanske lite tänkvärt? Just nu beter ni er som en medelålders variant av "Storstadspojken". Vad fan är det att se tillbaka på?

    SvaraRadera
  11. Kuken också att ni inte var ovänner. Intressant mailväxling oavsett, ni är bra människor, du och brorsan. Alldeles för snara att döma, alldeles för kategoriska för ert eget bästa. Ni är precis som jag.

    Och med största sannolikhet så kommer vi någon gång i framtiden gå in i någon slags backlash och fastna i ett kärleksträsk, bli de svagas försvarare och klämma floskler värre än Björn Ranelid.

    Vi håller ihop.

    SvaraRadera
  12. Blir så glad av er intelligens o humor! Underbara bröder! Mera Schulman! Glad helg!

    SvaraRadera
  13. Men alltså, Sturehof ÄR ju ett jävligt oskönt ställe med jävligt mycket osköna människor på.

    Så är det ju bara, liksom.

    SvaraRadera
  14. Enligt språkrådet :

    fråga :
    Ska man skriva ikväll eller i kväll som ett eller två ord?
    svar :
    Såväl särskrivning som hopskrivning är helt korrekt.
    Vi rekommenderar ändå att man skriver isär dessa uttryck, som har betoningen på det andra ordet. Då behöver man inte heller tveka när man kommer till fall som i övermorgon och i förrgår, som inte kan skrivas ihop.

    Skriv alltså också i dag, i går, i förrgår, i morgon, i morse, i natt i två ord.

    SvaraRadera
  15. Man skriver i morse. Precis som t.ex. i dag, i går och i morgon. Detta är ju ganska logiskt om man tänker på att man ju inte brukar skriva "ijul" eller "ipåsk" o.s.v. "Idag" däremot skrivs ut om man syftar på idag som "nu för tiden". Liksom "igår" som i "förr i tiden". Typ "det var inte igår" och "i går var jag bortrest", eller "det är inte så vanligt idag" och "i dag ska jag äta kräftor". Aa du fattar! :]

    SvaraRadera
  16. OBS! Ledin bor på Narvavägen, hälsa din besservisserbrorsa det!

    SvaraRadera
  17. vad väldig nära att bli ledsen på alex där.

    SvaraRadera
  18. Snobbigt är just uttrycket "de människor som vill vara finare än de egentligen är." Här avslöjar man sig själv. För rent implicit menar man ju att det finns flera grader av "finhet" här i världen. Och gud nåde den som råkar gå utanför den egna ramen. Skomakare bliv vid din läst!

    Frågan är om man blir lika provocerad när någon gör sig "fulare" än den egentligen är. Förekommer väl kanske inte lika ofta i dag som tex på 70-talet. Som han i Moodyssons "Tillsammans" som byter namn från von ett eller annat till typ Johansson.

    Jag tror nästan det. För helt plötsligt så sitter ju "fin" etiketten på "ful" boxen istället. Och "ful" har halkat över till "extra fin". En jävla röra helt enkelt.

    Men ordning och reda. Kanske tom ett litet betyg i uppförande. Det känns tryggt det.

    SvaraRadera
  19. Jaja. Inget snack om att Tomas Ledin är en mörkblå tönt. Men alltså.. jag gillar verkligen både din och din brors bloggar å tycker att ni är riktigt roliga och smarta osv men jag kan inte riktigt förstå detta klankandet på östermalmare / borgare /stekare.. ni är ju själva en del av precis den gruppen? Jag menar, ta en titt på din frilla, dina kläder, var du bor, vad du jobbar med, var du går ut, vilka du umgås med, ditt efternamn osv. Stek de luxe rakt igenom. Jag kan inte riktigt förstå att du inte ser det?

    SvaraRadera
  20. Tomas Ledin bor på artillerigatan, var hos hans son för en sisådär vecka sedan.

    SvaraRadera
  21. Nej nu var jag för trött när jag skrev ovanstående kommentar. Narvavägen bor han på

    SvaraRadera
  22. "Posör" ... Och du då? Sitter du inte i glas hus nu? Har du inte lite för bråttom? Ja, många frågor blir det ... Obehaglig attityd där ... Skämmer bilden av dej.

    SvaraRadera
  23. Glashus, skulle det vara.

    SvaraRadera
  24. Kul ändå att Alex äntligen erkänner att även han älskar Djurgår´n. Nu får han äntligen känna på hur det är att vinna något, i motsats till alla stackars aikare.

    SvaraRadera
  25. Råd att äta på Sturehof? Ja. Lust att vandra runt i de ytliga stekarnas värld? Nej.

    SvaraRadera
  26. Optimistiskt, eller bara korkat, att våga påstå att Djurgårn kommer vinna när de ligger näst sist och AIK först.

    SvaraRadera