tisdag 1 september 2009

Kärleken är tillbaka!

Hej Calle!

Jag har en fråga angående sambolivet. Jag och min kille har precis flyttat ihop och jag är lite rädd för allt ska bli tråkigt nu när vi ses varje kväll och varje morgon. Vad har du för råd angående det? Du borde väl veta, du som är i samma situation. Jag är lite rädd att vi redan har hamnat i en lite tråkig rutin.

Obs. Vill vara anonym för min kille läser din blogg.

Hej!

Nu kanske jag är helt fel ute. Men om ett förhållande är helrätt och det inte finns något rent praktiskt hinder för att bo ihop - visst vill man väl göra det då?

Känns som att det finns två möjligheter här. Den ena är att du någonstans känner att det inte är helt rätt att bo ihop med honom. Att du tvekar på er som par. Den andra är att du bara är sunt rädd för stora steg.

Men vad fan. Klart att det finns tråkiga dagar om man bor ihop. Att man sjunker ned i dalar ibland. Och det är då man måste göra det. Det som är så jobbigt. Att anstränga sig för att få upp det. Även om det inte känns naturligt.

Vet inte hur länge ni har varit ihop. Men om det är så att ni har träffats något år så är det långsökt att flytta isär för att få upp spänningen. Då är ni inte rätt för varandra i det långa loppet.

Eller?

Calle

12 kommentarer:

  1. Jag var sambo med mitt ex i 5 år och kan än idag inte peka på en enda sak som skulle varit bättre bara för att vi bodde ihop! Sambolivet kan ha sina fördelar, men i förlängningen innebär det bara att förhållandet blir tråkigt och slentrianmässigt.

    SvaraRadera
  2. Hej Calle!!
    Jag älskar din blogg!!

    Vet ju att du håller på att sluta röka och om du tittar på denna videon gör det att du inte vill röra en cigg igen, det gjorde det för mig iaf.
    Det är en sluta röka kampanj från Malaysia.. Titta på den, det är värt det..

    http://www.youtube.com/watch?v=4TBfxIGaIlw&eurl=http%3A%2F%2Fstinalee%2Ese%2F&feature=player_embedded#t=181

    SvaraRadera
  3. Vem är du att tala? Kärleksproffesorn? Tycker det är orättvist av dig att dra en så hård slutsats som att man skulle "tveka" på sin relation enbart för att man oroar sig över tristessen! Jättefantastiskt för dig att du och din tjej (please, hur länge har ni varit tillsammans, 1 månad, 2 månader, 3 månader?!) känner så passionerat inför varandra medans ni viker tvätt, men för ett rutinerat och välslipat gammalt par kan det kännas TRÅKIGT ibland. Det behöver inte betyda att man går runt och fnular på om man ska hitta någon annan, eller dumpa den andre.

    SvaraRadera
  4. Och med det sagt tycker jag inte att du ska fortsätta som kärleksrådgivare. Du är inte bra, som du trodde dig vara.

    SvaraRadera
  5. http://www.nonsmokinggeneration.se/main.asp?categoryID=1141&msgID=115

    Pinsamt Calle..

    SvaraRadera
  6. http://www.nonsmoking.se/main.asp?categoryID=1141&msgID=115 *

    SvaraRadera
  7. Klart man inte ska skita i att flytta ihop för att man är rädd att få det tråkigt. Man måste ha tråkigt ihop ibland för att kunna känna riktig glädje. Sen kan man alltid piffa upp vardagen ibland ;)

    SvaraRadera
  8. Det är kul att bo tillsammans. Till och med när man har tråkigt.

    SvaraRadera
  9. man kan vara särbo och älska varandra för i helvete.

    SvaraRadera
  10. Min tanke är väl att det är just den "tråkiga" vardagen som uppskattas i ett samboförhållande. Tryggheten att bo tillsammans och att ibland inte göra någonting alls.

    Sedan känner ju jag att jag aldrig har upplevt mitt samboförhållande som tråkigt, varesig vi pratar, äter middag eller bara sitter och surfar vid varsin dator. När man hittar lyckan i det lilla så känns det aldrig trist och slentrianmässigt :)

    SvaraRadera
  11. Håller med en del andra, ditt tips i denna fråga var inget vidare Calle! Trist att samboskapet alltid ska ses som slutmålet i ett förhållande. Ungefär som att det inte är på riktigt om man bor på varsitt håll. Vi styrs för mycket av normen och tar beslut utan att tänka igenom vad vi egentligen vill själva. Att flytta ihop är en typisk sådan sak. I väldigt många fall gör iaf killen det av andra anledningar än den egna viljan. Patetiskt!

    SvaraRadera
  12. Jag är 28, haft 3 längre förhållanden, det 3:e är med mannen jag är gift med. Kan säga så här, att är det "rätt" och alla bitar finns där så behöver man inte fundera. Det är bara så självklart. Jag är lycklig med min man varje dag, oavsett om vi sitter hemma och glor på TV eller har nåt vettigare för oss... Självklart kan man ha tråkigt en dag, men det är inte pga av min man! Förresten så blir det aldrig så där skittråkigt när man verkligen hittat rätt. Man trivs med varandra i alla situationer. Ni kan säga vad ni vill, men för mig är det så. Det finns många som man passar ihop med, men bara en är den rätte....

    SvaraRadera