Den där teve-branschen, va? Gud vad de hittar på. Läser om kriget mellan teve-kanalerna. Vem som äger hösten och vems program som är störst och bla bla bla.
Vet inte om ni är intresserade, men om ni någon gång läser en artikel om tittarsiffror så läs den artikeln noga. Så ser ni hur alla som jobbar med teve krampaktigt hittar på nya knep för att göra sig själva betydelsefulla. Hur alla vill bevisa sin rättighet att existera. Hur alla ser sin bransch sjunka lite, lite djupare.
Nu pratar man inte om tittarsiffror längre. Nu pratar man om hur stor del av alla som tittade på tv vid ett visst ögonblick valde att titta på just deras program. Allt för att det ska låta bra och hålla bubblan vid liv. Men inte ens det är smalt nog. För att få allt att låta ännu bättre pratar man dessutom hur stor andel av alla som tittade på tv vid ett visst ögonblick och dessutom var ien viss ålder.
Det är inte ledsamt att det är så. Det är framtiden, bara. Inte så sexig, kanske. Fler kommer att få jobba ännu hårdare för mindre del av en mycket mindre kaka.
Ska inte komma och säga att framtiden ligger på nätet. Det gör den ju såklart. Helt och hållet. Det enda som man kan tablålägga är sport och välarbetade nyhetsprogram. Resten sker dygnet runt.
Men jag vill inte predika om den där framtiden. För jag vill aldrig placeras i samma fack som de fjantarna som över huvud taget ens pratar om nätet som framtiden och får det att låta som något annat än helt självklart.
Sen har vi ju dem som pratar om "sociala medier", men det får mig att må så illa att jag vill kräkas rakt ut. Ska inte gå in på det. Ska INTE tänka på det.
tisdag 29 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Va, del av tittarskaran. Ja det måste vara framtiden. Eller USA de senaste 45 åren...
SvaraRaderaMen jag ville bara gnälla lite. Du har ju rätt.
Det där har jag alltid undrat över! Hur får de egentligen reda på de där tittarsiffrorna? Och HUR kan de få reda på hur gammal personen som kollar är? Nej, jag förstår inte. Vet du, Calle?
SvaraRaderaTittarsiffror tas fram av Nielsen - ett foretag som valjer ut ett antal hushall over sverige for att representera medelsvensken och se vad de tittar pa och nar. De satter en matare pa TVn och den skickar varje natt info till deras databas med vad du har tittat pa under dagen.
SvaraRaderaJag hade en forut - man fick tre trisslotter i manaden som "betalning".
Bra talat Calle!
SvaraRaderaDu har mer rätt än vad du tror Calle! Sedan är det ett maktspel om mycket stora pengar som görs av traditionalister som inte har kunskapen om det "nya". De blir blottade och försöker hitta genvägar till bättre siffror. För de vet inte bättre. Men saningen kommer ikapp och då blir "de" utskrattade!
SvaraRaderaNu är det ju så att pengarna finns även på nätet - se detta färska exempel: http://resume.se/nyheter/2009/09/30/internet-storre-an-tv/
har du läst convergence culture?
SvaraRaderain and exhaling.. in.. ut.. in.. ut..
SvaraRadera