onsdag 19 januari 2011

Farlig




Vet inte om ni läste Marcus Birros text i Expressen idag. Gör det! Och ni ska få se att jag har haft rätt om den mannen hela tiden.

Att han har svårt för judar har han redan gjort klart i tidigare utspel i sin blogg. Nu går han ganska hårt åt östeuropeer. "Ryssar" och "rumäner". Aldrig ska han lita på dem igen, säger han. I Sveriges största tidning.

Jag har fått mycket kritik för att jag drivit med honom. Grejen är - viktigt - att han är stark. Han har inflytande. Han har spalter och åhörare. Därför är han stark. Och därför är han farlig.

Man kan blaja om åsiktsfrihet och tryckfrihet. Men det innebär inte att man får tycka precis vad fan som helst.

Marcus Birro är en... läskig man. Även om det är roligt att han slutar twittra när han får kritik, men inte kan hålla sig bara minuter senare.


17 kommentarer:

  1. Mahahahaha såg det där också på Twitter. Mannen e ju sjuk i huvudet. Och hans text, herregud! Han lyckas få in i varje jävla text han skriver om hur bra han är på något sätt. Nu var det hur godhjärtad han var va? (" men så naiv")
    Får hoppas han slutar skriva som han sa. Men det lär väl inte hände med tanke på hans bekräftelsebehov.. Jaja puss på dig

    SvaraRadera
  2. Läste hans text och jag tyckte faktiskt inte den var fel. Jag uppfattade hans text som att han var emot "falska tiggare" och de folk som utnjutjar svenskars goda vilja att hjälpa svaga och utstötta personer.

    Tror du läser texten med din avsky för Birro. Vilket din text i detta inlägg är lätt att läsa.

    Nu kan jag inte säga att jag stödjer Birro i allt vad han skriver då jag inte läser hans texter men både du och din bror är ju inte hemliga med eran avsky för Birro.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar din blogg och har också svårt för Birro, men det är ju egentligen jävligt lågt att du hävdar att han "aldrig ska lita på östeuropeer igen" när det han skrev var att "Jag kommer dessutom alldeles för enkelt avfärda alla härjade män från Östeuropa som kriminella". Det är en rätt stor skillnad

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är en text som är ett bevis för rädsla och okunskap. När vi ger upp vem ska då hjälpa de som behöver? Herr Birro behöver nog öppna ögonen och vidga sina vyer lite. Att säga att han aldig kan lita på flickor i rullstol, vilket hån!

    SvaraRadera
  5. Det han vill få fram i sin text kommer inte riktigt fram, det verkar som om han har lite svårt att uttrycka sig.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är starkt av Birro att ta ställning mot alla jävla idiot-flickor i rullstol! Bra Birro! Typiskt att hatets lakejer ska stoppa ett geni. Min (och Birros) princip i livet är att låta rötägget definiera alla. Framförallt när det gäller flickor i rullstol. Fyfan vad jag hatar dom.

    Okej, jag är full och ironisk

    SvaraRadera
  7. Precis, sanslös krönika. Den dryper av fördomar och jag tycker att den enda poängen som framkommer tydligt är att han just dryper av (och spär på) fördomar. Varför är han lurad?? För att flickan inte pratade "perfekt svenska" ändå? Att hon var i maskopi med de östeuropeiska männen i träningsbyxor strax brevid som just var i färd med att...avrätta Birro? För vad hände? Absolut ingenting utom i Birros huvud! Tänker inte folk längre än såhär?? Det är ju deprimerande alltså.

    SvaraRadera
  8. Kan villigt erkänna att jag inte har gillat din stil och hur du framfört din kritik. Men det här var bra, riktigt bra. Det är så läskigt att hans återkommande och starkt rasistiska åsikter tillåts trycka på stora plattformer. Skrämmande.

    Daniel: Jag förstår hur du tolkar texten och jag förstår också hans besvikelse över att ha blivit lurad. Men fortfarande så drar han paralleller mellan kriminalitet och etnicitet. Varför är det ens relevant vilket språk männen talade? Och att han aldrig mer litar på barn i rullstol i närheten till dessa män med östeuropeiskt utseende?

    SvaraRadera
  9. Varför hata någon???? Alla behöver i stället kärlek och goda ord!

    SvaraRadera
  10. Satan vad svårt jag har för Birro. Jag blir fortfarande förbluffad över hans så självklara plats i media. Vilka är hans publik? Vad är det för människor?

    Calle, jag tycker att du är modig som fortsättningsvis vågar kritisera Birro så öppet. Love it!

    SvaraRadera
  11. Typiskt att du överreagerar bara för att det var Birro som skrivit texten. "Jag kommer alldeles för lätt avfärda män från Östeuropa som kriminella". Ser du inte hans beklagan i den meniningen? Du har en ganska overklig uppfattning om vad som är främlingsfientlighet, Calle. Har säkerligen att göra med att du har svårt för att analysera. Och om du är modig för att du kritiserar Birro? Nej du...

    SvaraRadera
  12. Jag var tvungen att läsa den nu. Fick ont i magen. Hur kan man medvetet bestämma sig för att man hädan efter inte ska lita på "utländska män i träningsbyxor"? Hur sorgligt, fegt och inskränkt är det inte att göra det? Det modiga och storsinta är att trots det man har blivit utsatt för inte dra alla över en kam. Det är ju det som är själva rasismen. Att dra alla över en kam. Men det har han alltså medvetet bestämt sig för att göra nu. Helt obegripligt. (Ännu mer obegripligt att han skriver en text om det som blir publicerad i en av Sveriges största tidningar.)

    SvaraRadera
  13. Så uppfattade jag den inte. Han blev rädd helt enkelt och det var inte så konstigt.

    SvaraRadera
  14. Jag har släkt i Italien och har varit där mer eller mindre varje år på semester och då i södra Italien och där nere ser man ALLTID dessa "tiggare" och ALLA vet att dessa luras hela tiden och ingen ger dem pengar och då flyttar de till Sverige där folk tyvärr är så naiva att de går på detta...

    Har själv sett dessa "tiggare" i malmö, halmstad och göteborg efter en stund resa på sig och gå där ifrån efter ha "tiggt" en dag. Polisen vet om detta och i götebrog har de tom börjat utvisa dessa "tiggare" för att det är kriminella som luras...

    Svenskar sluta ge dem pengar och ge dem istället numret till soc där de riktiga fattiga får hjälp!!!

    SvaraRadera
  15. "Men det innebär inte att man får tycka precis vad fan som helst."

    Men... Det är väl egentligen det det betyder? Sen att media och politiker (de flesta) satt normen för vad som är okej att tycka, det är en annan sak.

    Sen har jag också svårt för Birro, den lilla narcissisten. Jag skulle dock aldrig få för mig att förbjuda hans åsikter, och hans rätt att uttrycka dem.

    SvaraRadera
  16. Calle - på allvar, förstår du inte att Birros krönika ju faktiskt är reflekterande över att han nu, emot eget förnuft och förstånd, klumpar ihop alla invandrare och östeuropeer? Förstår du inte att han äcklas av det, av att han på grund av en enstaka händelse plötsligt drar alla över en kam? Är du inte helt läskunnig, eller är det så enkelt att du bara älskar att hata Birro??

    SvaraRadera