onsdag 19 januari 2011

Kyrkan

Jag är den sista att tala illa om kyrkan. Men blir ändå lite brydd. Jag har varit med i Svenska kyrkan sen födseln. Har betalat min skatt och tänkt att det är bra att kyrkan får pengar eftersom jag kommer att utnyttja det vid ett par tillfällen i livet.

Nu ska vi gifta oss, och det får vi betala ett gäng tusenlappar för. Och jag antar att det är samma sak med min förestående begravning. Den är inte gratis. Jag undrar vad pengarna går till. Varför ska det kosta pengar att gifta sig? Jag har ju redan betalt! Typ hundratusen kronor har jag betalt till kyrkan hittills i livet. Skulle inte det täcka min vigsel?

Jag är inte en person som "går ur" kyrkan. Men blir ändå lite brydd. Känns konstigt att betala när jag redan har betalat. Eller? Är jag snett på nu igen? Det är typiskt mig i så fall.

23 kommentarer:

  1. Begravningsskatten är ju rätt fascinerande också.

    SvaraRadera
  2. Är det inte gratis att gifta sig i sin egen församling?
    Och så kostar det om man väljer en annan kyrka?

    Inte för att jag fattar varför det ska kosta heller.

    SvaraRadera
  3. Vi betalade inget när vi gifte oss i svenska kyrkan. Om ni inte gifter er utomlands hos svenska kyrkan så skall det väl inte kosta något. Surfade lite och hittade denna länk om samma fråga:

    http://www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3783468.html

    SvaraRadera
  4. "Att vigas i kyrkan kostar inget om vigseln sker i den församling som mannen eller kvinnan tillhör och betalar kyrkoavgift i. Kostnader för extra sång och musik kan dock tillkomma. Väljer man att vigas i en kyrka i annan församling får man i regel betala för vigseln. " www.svenskakyrkan.se

    Om du är med i svenska kyrkan tillhör du en viss församling som alltså pengarna går till som du betalar via skatten.. vad jag förstår!

    Lycka till med bröllopet!
    / Charlotte

    SvaraRadera
  5. calle, pengarna går till alla projekt som svenska kyrkan stödjer, typ ungdomserksamhet för handikappade, volontär arbete i olika länder (dom står för typ resan+boende), härberger m.m. Sen kan man ju fråga om varje krona verkligen går till något vettigt! Men tycker du är klok som resonerar som du gör, om man kanske tänker "utnyttja" några tjänster senare i livet så har man betalat sin del, och kan göra det utan att få dåligt samvete. Vet till exempel många kompisar som har varit för snåla och lata för att leta upp boende i London, som har fått bo i svenska kyrkans lokaler utan att betala en spänn, och dom är inte med och betalar. Typ jobbar svart, bidrar inte med ett skit till samhället, men förmånerna- de ska dom ha! Fyfan för sånt! ja, det är sånt dina skattepengar går till.

    Lotte

    SvaraRadera
  6. Du måste ha fått det om bakfoten min gode calle!

    SvaraRadera
  7. Kanske för att du har valt en speciell kyrks på skansen. Dessutom ingår ju lite extra saker:
    http://www.skansen.se/artikel/gift-dig-pa-skansen-0

    SvaraRadera
  8. Halloj!
    Det ska inte kosta någonting att gifta sig i Svenska kyrkan om någon av de två i paret är medlemmar. Anledningen till att det gör det i ert fall är att Seglora kyrka inte hör till Svenska kyrkans församlingar, utan bara är ett "utställningshus" på Skansen. Kostnaden ni betalar är till Skansen för lokalhyra och musiker och så. Präster får aldrig ta betalt för själva vigseln, men kan ev ta ut en mindre transportkostnad om vigseln sker utanför församlingen. Man skulle kunna jämföra med att ha en kyrklig vigsel på t.ex. ett slott, då får man ju betala hyran och andra kostnader själv själv. Men som sagt, hade ni valt att gifta er i en "vanlig" församlingskyrka hade det varit helt gratis (eller snarare att du redan betalt det via din kyrkoavgift) med kyrkolokal, präst, organist och vaktmästare.
    Hoppas att det reder ut förvirringen och att detta inte försämrar din bild av Svenska kyrkan.
    Hälsar Lena som jobbar i kyrkan

    SvaraRadera
  9. Lena här igen...
    Ville bara berätta att samma sak gäller för begravningar; de ska vara kostnadsfria. Alla betalar en begravningsavgift, och i den ingår gravplats (i 25 år har jag för mig), kyrka, präst och organist. Det som kostar i samband med begravning är begravningsbyråns tjänster, kista, blommor och liknande. Men kyrkan ska man inte betala något mer till än det man redan betalt genom begravnings avgiften...

    SvaraRadera
  10. Vi gifte oss i en anna kyrka än vår "hemkyrka", men det kostade inte ett öre.

    SvaraRadera
  11. Man betalar väl för bevaring och restaurering av kyrkor och dylikt!?

    SvaraRadera
  12. Det klart du skall betala, du vill ju konvertera till judendomen stup i kvarten.. Ta en synagoga istället vetja?

    SvaraRadera
  13. Jag gifte mig i en kyrka utanför den egna församlingen och fick därför betala en (mindre) avgift. Om man tänker på vad bröllopet kostade var det verkligen ingenting. Kyrkoskatten man betalat går väl främst till att hålla kyrkorna i skick.
    Seglora är ju att betrakta som ett museiföremål, dessutom den mest bokade kyrkan (vilket innebär ett stort slitage) så inte är det väl konstigt att det kostar tycker jag.

    SvaraRadera
  14. kyrkan har tagit pengar från folket i alla tider, och dom håller på traditionerna

    SvaraRadera
  15. Tjena Calle, kul att du ska gifta dig och få barn.
    Läste din svägerskas blogg idag, ganska skev människosyn hon har.

    Länk: http://transgenus.eu/tg/?conv=invandrare&url=http://blogg.yourlife.nu/amanda-schulman/2011/01/12/till-mannen/

    SvaraRadera
  16. Att gifta sig borgerligt är gratis. Bara ett tips!

    SvaraRadera
  17. Det ska inte kosta något att gifta sig, varken i sin egen församling eller någon annans.. Jag bodde i Sthlm och gifte mig i Skåne utan att betala, så länge en av parterna är med i svenska kyrkan =)

    Carro

    SvaraRadera
  18. Jag tror inte på Gud. Däremot tror jag på kärlek och pengar.

    SvaraRadera
  19. Konstigt!!om det kostar!

    SvaraRadera
  20. det är för att ni gifter er i seglora kyrka, det gjorde min syster med och det kostar. annan kyrka hade varit gratis, behöver inte vara i din församling

    SvaraRadera
  21. Jag tror att det är ungefär som att man får betala 240 kr för ett sjukhusbesök, trots att man betalat miljontals kronor i skatt.

    Mattias

    SvaraRadera
  22. Haha, Mattias! Miljontals kronor! Det var kul skrivet. Fjant.

    SvaraRadera
  23. Prästen hämtar inte lön ur kollekten
    Fastighetsskötaren bedriver inte välgörenhet
    Inte heller kantorn.
    Kyrkans fasad är inte vackert polerad år ut och år in sedan den byggdes för, gud vet hur längesen (där var jag vitsig!), utan underhåll.

    Varje söndag är det något som kallas för "Gudstjänst" i kyrkan, något som mest äldre folk uppskattar idag. Då möts man där för att lyssna på en man i klänning framme vid altaret, sjunga några psalmer och sedan bjuds det på fika. "Söndags skolan" och "kyrkans barntimme" är också något som äger rum där, främst i församlingshemmet. Jag tror du förstår vart jag vill komma med detta resonemanget... :P

    SvaraRadera