onsdag 5 januari 2011

Vapiano

Var på Vapiano nyss. Halv två på eftermiddagen. Känner ni till det stället? Det är ett "koncept" som togs till Sverige för några år sen och som går som tåget. Vet ni hur det fungerar? Så här:

Man köar först för att få ett plastkort vid entrén. Sen går man till en disk och köar för att få beställa maten, som görs nedan man tittar. Det tog en del tid där i kön innan man får beställa - kanske tio minuter. Jag var sugen på pizza, men bagaren sa att han hade mycket att göra och att det skulle ta "minst 20 minuter". Så jag bytte till pasta-kön och beställde en carbonara. Så får man vänta igen där i vitlöks-oset kanske tio minuter till på att "kocken" svänger ihop rätten enligt milimeterprecision från receptet. Färdigpackade spaghetti-portioner med exakt antal strån.

Sen får man ta sin bricklunch och sätta sig på galonfåtöljer och äta. Det var ganska gott, det ska jag medge. Även om jag tycker man ska ha sidfläsk och inte bacon i en carbonara.

Sen, när man ska ut, får man ställa sig i ännu en kö för att lämna in plastkortet och betala. För min carbonara och en liten coke tog de 150 kronor.

Sammanlagd kötid: 34 minuter
Sammanlagd ät-tid: 14 minuter

Vapiano är trams. Kanske kan de lura stackars turister som tror att stockholmare äter där. Bra så. Jag kommer nog inte gå dit igen. Stinker vitlök från oset nu. Blä. Dåligt. Uselt, Vapiano! Skärpning! Dåligt! Very bad!

15 kommentarer:

  1. Håller med! Det är ju som donken fast på donken får man köa kortare och slipper köa igen för att betala...

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet av vapiano och deras carbonara är att den inte smakar något över huvud taget. inget bacon och ingen vitlök, mest bara sås som inte smakar något heller.

    SvaraRadera
  3. Står ju på hemsidan att en Carbonara kostar 98 och en coke 24?

    SvaraRadera
  4. Du har rätt. Kollade kvittot nu. Jag och Dicken tog varsin carbonara och sammanlagt tre coke. Set stämmer inte i alla fall? Nej, för de ville ha 20 spänn för en extra tesked parmesan.

    SvaraRadera
  5. Går man dit på kvällen får man vänta åtminstone en halvtimme innan man ens får gå och ställa sig i kön för att beställa maten. Men det är kanske det du menar med att stå i kö för att få plastkortet.

    SvaraRadera
  6. Det där är tysk precision :) (Vapiano är drom Geerrrmanyy)

    SvaraRadera
  7. Instämmer, vidrigt ställe.

    SvaraRadera
  8. Vapiano smakar som billigt. Och deras kockar är.. jag vet inte, låtsas-kockar. Låtsas-förstå-sig-påare.

    SvaraRadera
  9. jag var där och skulle äta i våras. efter att ha stått i pastakön under 26 minuter hade jag fortfarande inte kommit fram, och fick jag snällt gå och hämta mitt pick och pack för att hinna med ett tåg. utan att ha ätit. svinhungrig. var superlack, så sa till bruden i kassan när jag gick ut. hon bad inte om ursäkt eller något, sa bara att det var ju tråkigt. och det kan jag hålla med om. dessutom var det världskasst, så kasst att jag aldrig går dit igen.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker maten är god och den är prisvärd och vinet är också gott och prisvärt. Men jag tycker inte alls om konceptet... men man kan gå dit någon dag då det inte är så mycket folk. Typ en sen söndagslunch eller nåt. Då funkar det. Eller om man kommer dit tidigt en vardagskväll och haffar ett bra bord, då kan man sitta och hinka billiga flaskor vin...

    SvaraRadera
  11. TACK!
    Så sjukt trött på Vapiano-hypen.
    Blev ditlurad på middag och har aldrig någonsin upplevt ett sådant antiklimax.
    Ett glamouriserat Kungshallen är vad det är.

    SvaraRadera
  12. Skulle föredra pancetta i en carbonara. Tänk på middagen Calle!
    /Henrik

    SvaraRadera
  13. de har ju sjukt god pizza till inget pris alls. råvärt.

    SvaraRadera
  14. Var i Tallinn nu i helgen, och där hade de Vapiano. Var inte sugen på att gå dit, den enda gången jag varit är ju en gång hemma och det var på inget sätt bra. Men där var det grymt! Och carbonaran kostade 5.50 Euro, och det är ju aldrig fel.

    SvaraRadera
  15. Men sluta! Vapianos i Sthlm låter ju alldeles obeskrivligt dåligt, tråkigt att höra.
    På Vapianos vid Oxford Circus i London har jag däremot ätit den godaste pastan i mitt liv, underbart färsk och aldrig tillstymmelse till kö.

    SvaraRadera