fredag 14 januari 2011

Inget

Människor som är trötta på Sverige - jag klarar dem inte riktigt. Människor som bor utomlands och i varje tillgängligt forum suckar över hur litet Sverige är. Det är kanske ingen ny spaning, jag vet. Men jag stör mig.

Och jag blir så matt. Av folk som flyttar till USA och uppför sig som amerikaner. Eller snarare så som de tror att amerikaner är. De lägger på sig en falsk anda, en påhittad öppenhet och en fejkad identitet. "Här UNNAR vi varandra!" Uäh.

Flytta vart ni vill! Men vi som bor kvar gör det av en anledning. För trots allt älskar vi det här landet. Alla kan flytta härifrån. Det är inte en jättegrej. Men alla vill inte. Det finns en anledning till att stanna, och det är inte enbart frånvaron av beslut.

Nu syftar jag inte på mina utländska besökare, för ni verkar skithärliga. Ni pluggar och jobbar och verkar ha en tanke, ett uppdrag.

I många år ville jag också flytta. "Sverige är så jävla inbundet" sa jag till alla. Sen växte jag ifrån det där. (Ja, kanske inte rent fysiskt).

Nu finns det inget som kan få mig att lämna hela min plattform. Trivs här. Sverige är härligt. Visst?

31 kommentarer:

  1. Sverige är toppen! Vi har något som många andra länder saknar, STANDARD! Och trygghet!

    SvaraRadera
  2. Saknar Sverige nått så in i helvete ! ska bli gott att komma tillbaka :)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att bo i Sverige. Banne mig.

    SvaraRadera
  4. Finns inget annat land jag skulle kunna tänka mig att flytta till!

    SvaraRadera
  5. Jag har bott utomlands i två omgångar, och ju längre tiden gick, destå mer insåg jag hur bra Sverige är.
    Sverige är ett bra land, med få motsvarigheter internationellt. Vi har rätt att vara stolta över vad vi åstadkommit.

    SvaraRadera
  6. Jag stör mig också på detta fenomen! Jag frågar mig också varför dessa människor måste klaga på Sverige i varje andetag när de är hemma. Är man tillfreds med något tror jag inte det där behovet finns, att prata om det HELA TIDEN. Är man tillfreds tänker man helt enkelt inte på det. Dessutom, nu har de ju lämnat Sverige, så då kan de ju sluta klaga. Mvh Helena

    SvaraRadera
  7. Jo. Men jag skulle aldrig klara av att bo här på heltid utan några (ibland många) avstickare om året.

    SvaraRadera
  8. Håller med dig, MEN, jag tycker att det är ännu värre med de som bor kvar och gnäller.

    SvaraRadera
  9. Jag har bott på många ställen i Europa.
    Det spelar ingen roll vart jag är
    jag känner alltid någon längtan hem.
    Det enda jag inte gillar är att många
    suddar bort svenskheten. (Inget SD-snack).
    Jag tror att du förstår vad jag menar?
    Det tycker jag är viktigt.

    SvaraRadera
  10. Hm, kan man möjligen tänka sig att en viss numera LA-baserad kille som inte heter Fredrik Wikingsson är inspirationen till denna bloggpost?

    SvaraRadera
  11. Ja de där Filip&Fredrik (Filip i synnerhet) är väl frontmän till hela det där "Sverige är för litet för mig, USA och NY däremot, där hör jag hemma". Äckliga människor.

    SvaraRadera
  12. LIka jobbiga är dom som flyttar utomlands men bara hänger med andra svenskar och klagar pa allt daligt i det nya landet. Gärna utan att lära sig det nya spraket och dess kultur.. MEN STANNA I SVERIGE DA!

    SvaraRadera
  13. Kan halla med om det! Bor sjalv utomlands sen 8-9 ar och har alltid sagt att jag kommer flyta hem sa smaningom. Da mots jag av nastan ett forakt av andra svenskar "JAG skulle aldrig flytta hem, na fy fan!!" vilket ar fair enough, men just sattet det sags pa ar att dom ofta gor sig lite former.
    O inte ar dom nojda i landet dom bor i heller.

    SvaraRadera
  14. Ja för det är ju ingen match att flytta till USA? Bara att sätta sig på flyget så är allt ordnat.

    SvaraRadera
  15. Jag störde mig också på detta fenomen när jag lyssnade på Filip och Fredriks podcast.

    SvaraRadera
  16. Tänkte på exakt samma sak igår. Håller med andra ord med dig till fullo!

    SvaraRadera
  17. Jag har levt i USA i snart 10 ar, maste saga att Sverige ar halt fantastiskt!
    Visst, USA ar ett skont land att leva i, men det tar tid att komma in 'riktigt' i systemet och sjalva samhallet. Det ar inget snack om saken, ska man skaffa familj sa ar Sverige helt otroligt!
    Sjalv ska jag fa barn i Juli, om allt gar bra sa kostar det bara 35000 (och da ar vi fullforsakrade). Sedan far min kara fru bara 3 veckors mamma ledighet.
    Det som talar for USA ar att har finns inte den trakiga Svenska avundsjukan, det gor mycket.

    SvaraRadera
  18. Håller fullkomligt med dig! Folk som dissar Sverige för att det är för litet, eller Facebook för att det är så ytligt. Ja men fan, kom igen. Har någon sagt att Sverige är en världsmetropol eller att Facebook är ett forum där man talar ut som större funderingar och tvivel. Nä. Just det!

    SvaraRadera
  19. Tycker man landet är trist är det ju bara att flytta. Jag lyssnar aldrig på såna.....Lundell är väl den störste i landet på att klaga på Sverige vilket han började med i sina böcker främst från ca 1990. Såå tröttsamt, jag tappade respekten för karln, fan flytta då tänkte jag....../Tom

    SvaraRadera
  20. Håller fet-med dig i den här frågan. Kommer själv osökt att tänka på annars utmärkte Filip Hammar som börjat dra iväg nåt in i helvete senaste tiden, svedala är inte värt vatten och samma pryl han just dissade i sverige är asfränt i staterna. Väl rutet.

    SvaraRadera
  21. jag älskar det mesta med sverige utom vädret. jag pallar bara inte vintrarna, men jag är avundsjuk på de som gör det. men man är aldrig så svensk som när man reser, det är då man får epitetet "the swede" och det är då man lägger märke till sina små vanor som tydligen är riktigt knasiga utomlands. "faktumet" att frukost är dagens viktigaste mål till exempel - bara i sverige.

    SvaraRadera
  22. Gnäll är väl aldrig angenämnt.

    SvaraRadera
  23. Japp! Älskar Sverige totalt sett, även om man blir förbannad på vissa detaljer, vinterhelvetet de två senaste åren till exempel. Men lugnet, skogarna, allemansrätten, frisk luft, rent och fint. Så himla vackert i alla olika landskap. Inga fattiggetton, inga städer som luktar skit.
    Aldrig att jag lämnar det för mer än semestrar, om än kanske långa ibland.
    /Bella

    SvaraRadera
  24. Om man inte har något emot kyla så är Sverige en av världens bästa länder. Men tyvärr så är jag allergisk mot kyla.

    SvaraRadera
  25. Jag tycker nog du är lite larvig där, Calle, som hela tiden måste rationalisera eller kanske snarare rättfärdiga dina egna beslut och aktioner för att på så sätt intala dig själv att du lever och har det bästa som erbjuds. Sverige är fint men man kan väl inte direkt klandra någon för att tycka om Paris, Milano, New York, San Francisco eller Toronto mer. Det handlar väl ändå om utbud...

    Även om man läser kommentarerna till ditt inlägg så framstår någon slags modern - nu kommer den i vilket fall - jantelag.

    Annars mycket fin blogg! /Marcus

    SvaraRadera
  26. Tack för en grymt bra text. JAg är också trött på dessa "utomlands svenskar" som snackar skit om jantelagar och mellanmjölk,


    ciao

    SvaraRadera
  27. Skriver från Madeira, Portugal. Ett år utomlands nu och jag saknar Sverige minst litegrann varje dag! Hemma igen om en månad, tack o lov.

    SvaraRadera
  28. Marcus: men han klandrar väl ingen som gillar ett annat land? Han klandrar den som pissar på Sverige från ett annat land.

    SvaraRadera
  29. Alla kan inte alls flytta utomlands, tja, i alla fall inte till USA. Du får stanna 90 dagar, pucko. Annars får du fixa visa genom jobb (ursvårt) eller gifta dig.

    SvaraRadera