onsdag 5 januari 2011

Hjälpa...?

I maj blir jag ju pappa. Håller på just nu att fixa Penny Schulmans rum. På söndag har jag målat klart. Sen ska det ju fixas med resten av grejerna.

Har varit uppe på NK och kollat på barnvagnar ett par gånger. Har googlat runt en hel del. Jag är ganska inne på en barnvagn från Stokke som det ser ut nu. Med lattehållare och såna grejer. Ser mig själv gå omkring i den med cool uppsyn. "En skön farsa" liksom. Man bor ju ändå i huvudstaden. Då mäste man ha en cool vagn. Ni fattar.

Finns det några mammor och pappor här som kan ge mig lite råd?

43 kommentarer:

  1. Calle, med eller utan vagn så kommer du bli en skön farsa tror jag.
    Men den coolaste vagnen är ju en Kronan. Det vet ju alla :-)

    Är så väldigt glad för er skull, lycka till!

    Sköt om er, hälsar en trebarnsmorsa som följt ditt bloggande sen du började. Och slutade. Och började igen, och så vidare.

    Hälsa din vackra Anitha!

    Hej nu! Sandra

    SvaraRadera
  2. den ser ju ut som en golfvagn. ser lite plastig och otymplig ut när mammor springer runt med de på stan, som om den kommer gå sönder vilken sekund som helst. har den stötdämpare? men den är säkert skitbra vagn.

    SvaraRadera
  3. En urban jungle. Tre stora hjul som gör att du kan ta dig fram överallt. Idag körde jag med min tvärs över humlan över all snö och det funkade.

    SvaraRadera
  4. Jag är jätte nöjd med vår emmaljunga, men iofs finns de ju määängder av olika sortes vagnar och de beror la helt på vilket underlag man kör på.

    SvaraRadera
  5. Stokke är väl lite cool men lite bögig kanske? Och lite för spacead. Jag föreslår en Buggaboo, om ni vill vara som alla andra alltså. Men den är ju snyggast.

    SvaraRadera
  6. Mitt viktigaste tips för den första tiden är - ladda upp med bra flaskor för utpumpad mjölk, eller ersättning, så även du kan "hjälpa till". Rekommenderar samtliga av Dr. Brown's flaskor. De är utan tvekan det bästa!

    SvaraRadera
  7. Bra val! Stokke är kanske inte snyggast men absolut bäst, bekvämast. Men ganska dyr.

    SvaraRadera
  8. Jag är varken mamma eller pappa men jag vet att stokke har den bästa vagnen!

    När jag jobbade som barnflicka i Athen hade lille bebisen denna vagnen. Top of the line!

    Lättmanövrerad, smidig, bebisen kommer högt upp och närmare dig.

    Ser fram emot att bli morsa och skaffa en sådan!

    Kramar och lycka till

    SvaraRadera
  9. Lite input: Stokke-vagnen passar allra bäst till långa föräldrar, vilket ju ni (precis som jag) inte kanske är de första att beskrivas som. Dessutom så är sittdelen delad mellan benen på bebisen (handtagsstången går ju där), vilket gör det knepigt om bebisen vill sova på sidan eller fladdra lite spontant i vagnen.

    Trehjuling som någon rekommenderade här ovan skulle jag avråda ifrån, blir rätt instabilt när man ska upp och ner för trottoarkanter. Dessutom är sittdelen riktad framåt, vilket innebär att bebisen från 6 månaders ålder (då de flesta tar bort liggdelen) inte kommer kunna skapa ögonkontakt med dig eller Anitha. Med risk för att låta som en moralkärring, så är det jätteviktigt att barnet kan fixera mamma och pappa med blicken eftersom den inte har kapaciteten att sortera alla intryck omkring. Då behöver barnet kunna se på er som en trygg punkt. Finns forskning på det där om man skulle vilja nörda ner sig.

    Brio Go borde ni kolla in annars! Och Teutonia är ju tyska pansarvagnar och superkvalitet. Lycka till, dent är ju en fucking djungel det här med vagn...
    /Clara

    SvaraRadera
  10. Något jag märkt som iaf för mig är ett måste så är det att ha GOTT om utrymme under vagnen! För matkassar etc. Tänk oxå på att det ska funka att dra vagnen i modd och djup snö, är ju inte alltid det plogas sådär supersnabbt.. :-)
    Åh! Och regnskyddet! Helst ska det vara i sån genomskinlig "plast" Och kunna stängas över hela vagnen, såna som är öppna hjälper inte så överdrivet mycket för barnet utan det blir blött ändå där inne..

    SvaraRadera
  11. Bugaboo cameleon! Älskar vår vagn.

    SvaraRadera
  12. 1. Köp inte barnvagn på NK. Sämre sortiment på barnvagnar får man leta efter. Jag kan rekommendera Bonti, där köpte vi vår vagn. Om ni vill kolla på många olika vagnar, åk ut till nåt Baby Land i förorten.

    2. Tänk noga efter vad ni har för krav på vagnen. Gå inte bara efter utseende. Ska ni åka mycket kollektivt? Då behöver den vara liten och smidig samt lätt att lyfta upp på bussen, gissar att Stokke inte är så bra där. Ska ni åka mycket bil? Då behöver den vara lätt att fälla ihop och lätt att fälla upp. Ska ni gå mycket i stan eller mycket i terräng? Vagnar med svängbara hjul är toppen inne i stan, på bar mark och trottoarer, men hemska i terräng och snömodd. Går hjulen att byta till vinterhjul? Osv osv osv. Ni behöver helt enkelt fundera över hur ni lever och rör er innan ni bestämmer er för en vagn.

    3. Anitha har sista ordet. Hon går och bär på barnet i 9 månader och har därmed veto. Ledsen, men så är det.

    SvaraRadera
  13. Amelie: Jag tycker det är väldigt kul att du tycker Stokke är bögigt. Allt kring barn och deras grejer känns ju väldigt hetero. Ville bara säga det. Det var kul att läsa.

    SvaraRadera
  14. Vi har en klassisk briovagn med fyra lufthjul. Totalt ocool men extremt praktiskt och med världens bästa gung. Den här vintern har det visat sig att vi är dom enda som kan ta sig fram i snön överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  15. Jag gillar verkligen att Stokke försökt göra barnvagnar litet mer spännande, men det känns inte som en tillfällighet att 99% av alla tillverkare väljer en annan, mer ändamålsenlig konstruktion.

    Bor i innerstan och kan rekommendera Teutonia Fun. Liten, smidig och stabil.
    Fast inte jättecool, det medges.

    /Anders
    ...med risk att låta lika 'trist' som kloka Clara ovan =)

    SvaraRadera
  16. Jag skulle verkligen inte rekommendera en vanligt fyrhjulig vagn där du måste lyfta frampartiet varje gång du ska svänga.
    Gå på något trehjuligt (inte alls ostabilt, har kört flera olika och alla har funkat fint, både i stad och på "landet")
    Alternativt en fyrhjuling med ledat mittparti, typ midjestyrd om det säger dig något. Kör en Mutsy Urban rider för tillfället som är helt fantastisk.

    En sak bara: försök hitta en vagn ni båda gillar som har vändbar sittdel. På te.x Urban jungle måste barnet så fort det ska använda sittdelen, behöva åka framåtvänt hela tiden. Kan bli lite väl maxat för en typ 6-7månaders. Bättre att kunna välja färdriktning.

    Så: trehjuling med vändbar sittdel - kolla typ Quinny freestyle.
    Mutsy är ett superbra märke som gör rejäla (4-hjuliga)vagnar men med praktisk touch OCH vändbar sittdel.

    Lycka till i vagnsdjungeln!

    SvaraRadera
  17. Teutonia cosmo, snygg, smidig, bra och dyr:)

    SvaraRadera
  18. En nackdel med trehjuling ... (har själv fyra olika vagnar) är att den oftast är väldigt bred baktill för att bli stadig. Jobbigt när man kör i butiker å i stan. Annars skön att köra. Teutonia är fina och praktiska vagnar, men faktiskt inte lika bra kvalité nu för tiden som de var förr. Släpper in grus i hjulen osv.. Hade jag bott i Sthlm hade jag valt antingen Bugaboo cameleon eller teutonia fun. Som många sagt tidigare.. inte någon där man inte kan vända sittdelen.
    Från en barnvagnsnörd.

    SvaraRadera
  19. På tal om något helt annat.. Fan vad du är bra.

    SvaraRadera
  20. Seed Pli, en ny dansk vagn som är superbra!

    SvaraRadera
  21. Stokke ser ju skitskum ut. Inte snyggt konstig. Men så är jag ju gammal mamma på den tiden när barnvagnar såg ut på ett sätt, kostade max två tusen och hade jul utan luft i. (hur vi klarade oss är ett mirakel).

    Alla har ju buggaboo - tycker personligen att de är så små, som dockvagnar. Men kan se fördelen för er som inte är så långa. Det schyssta med dem är att de inte ser så överarbetade ut.

    SvaraRadera
  22. Som sagts ovan: Teutonia Cosmo: smidig, snygg, finns många tillbehör...

    SvaraRadera
  23. Hej och grattis till bebis.

    Tänk på att det är bra jul på vagnen och att den är lätt att köra.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  24. Varför inte ärva Charlies vagn? Onödigt att köpa en ny!

    SvaraRadera
  25. Tja! du ska tjacka en icandy från boink, klart bästa vagnen o dyraste. själv e ja coolast i hökarängen me våran icandy.surfa in på boinkstore ..

    SvaraRadera
  26. Folk är ju helt galna när det gäller märkesbarnvagnar just nu. Folk ska bräcka varandra. Fattiga föräldrar i förorten tar lån för att få det märkvärdiga.
    Satsa på en redig bra svensk Emmaljunga och kom ifrån den där hetsen att va så jävla cool. Vissa av dessa vagnar på marknadens högre prisnivåer ser ju att kunna välta av en lite vindpust. Trygghet går före allt enligt mig, så det borde bli Emmaljunga. Och då blir det på nåt vis coolast hur som.
    Ta steget ifrån statustänkandet bland kändisarna och andra. Det blir bäst så.

    SvaraRadera
  27. Penny! Vilket underbart namn! Tror att ni kommer bli utmärkta föräldrar! Kram till dig och Anitha!

    SvaraRadera
  28. tack för all inspiration som du ger..jag går igenom en hjärnblödning o livet känns piss just nu..så de e skönt o komma i från sitt eget liv även om de bara e en liten stund o läsa om ditt..

    ha de bäst o tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  29. Finns bara en om man bor i stan, Bugaboo cameleon!
    Den är helt underbar tycker vi och alla våra vänner som har den. Ett plus är att den är snygg också.

    SvaraRadera
  30. Vi har en urban jungle vagn. Köpte den begagnad iof men vi är nöjda med den. Har varit ute och gått i dag. Det funkar bra både på landsväg och inne i city. Lycka till i djungeln!

    SvaraRadera
  31. Åh, Penny. Sånt fint namn. Får mig att tänka på Big Bang Theory, haha.

    Jag vet inte mycket om barnvagnar, är ju praktiskt taget barnet själv, jag. Men jag ville bara hälsa dig att du är bäst! :)

    SvaraRadera
  32. Emmaljunga. Bästa att stödja det svenska så att det inte försvinner. Bra kvalité och gjorda för klimatet i det här landet.

    Bugaboos skapare har sagt att vagnen i första hand är designad för föräldrarna och i andra hand för barnet.
    Det räcker för mig, där tar jag ett stort kliv bakåt.

    SvaraRadera
  33. SÄG TILL OM NI BEHÖVER AU-PAIR/BARNVAKT

    SvaraRadera
  34. Låt Anitha bestämma, det blir väl hon som drar vagnen mest till vardags antagligen...

    SvaraRadera
  35. Köp en bugaboo så klart!!! Vi köpte vår från tyskland 2000 kr billigare, kom inom en vecka. Nemas problemas.
    http://www.babytrader.eu/magento/?___store=en&___from_store=nl

    SvaraRadera
  36. Köp en vagn med fyra hjul, där det främre hjulparet är svängbara. I stan vill du inte ha en pansarvagn med fyra likadana stora hjul, som man inte kan svänga med! Tänk också på att ni kommer ha vagnen på vintern också, då är det värdelöst att köra med Bugaboo och Stokke, då hjulen är alldeles för små och bräckliga i snömoddet som ligger på trottoaren. Vi har haft en Teutonia Mistral, lite kraftigare än Teutonia Fun och därför lättare och köra (bättre fjädring). Sittdelen är också tillräckligt stor, för att barnen ska kunna sova skönt i vagnen när det blir lite större och längre - typ 1-2 år. Dessutom skyddar den bra mot dåligt och kallt väder. I Bugaboon finns det knappt något vindskydd för barnet i sittdelen. Vi hade en http://www.teutonia.de/sv/produkter/tillbehoer/ligginsatser-o-liftar/fashion-ligginsats.html sån här ligginsats när våra barn var nyfödda - 7 mån, mycket snyggare än mjuklift. Du hör, det är en djungel...

    SvaraRadera
  37. Priaton Primo is the shit! Den säljes bara i specialaffärer i New York och Paris. Alla som är NÅGON investerar i en sån, men är förstås dyr. Har hört rykten om att den ska börja säljas här i Skandinavien också, då den är så rejäl att den tar sig fram i ALL terräng, inklusive snö. Den lär t. om ha testats i Saharaöknen och fick då 5 stjärnor av 5! Idioter! Där lurade jag er allt. Va e de för skitnödigt folk som tycker till? Gud det verkligen osar osäkerhet runt alla kommentatörer. Va fan tror ni när ni står där med er limited edition bugaboo och stokke och sveper er latte? Huuva, det luktar verkligen Svenne banan Stig Helmer om er? Köp nån jävla vagn med 4 hjul å ägna livet åt nåt vettigare än att fundera över trivialiteter!

    SvaraRadera
  38. Lattehållare är superbra. Bugaboo är en underbar vagn att köra, testa Charlies så får du se. Köpte min på eBay och den är jättelätt och smidig och trevlig på alla sätt.
    Stokke vet jag inte hur den är, säkert bra, men alla fnissar lite åt den för att den ser ut som en tysk kundvagn av tjock plast.

    SvaraRadera
  39. Till första tiden rekommenderar jag bärsjal, det är perfekt när ddom är små och närhetstörstande.Jättesmidigt att slippa en bökig vagn också.

    Mina tips gällande vagn är:
    * Plocka fram ett måttband och MÄT! Hissen och bilen. Ni måste kunna få plats med vagnen.

    * Hjulen! (eller ska man kanske säga däcken...?) Plogningen i sthlm är ju inte tip top som vi alla känner till så välj en med kraftiga hjul som pallar snömodd och kullriga istrottoarer.

    * Köp gärna begagnat. Då är det billigare att byta barnvagn också om det skulle visa sig att man valt "fel".

    Jag är så lycklig för er skull, ni kommer att bli underbara föräldrar, all kärlek från mig! Stor kram K.

    SvaraRadera
  40. Både jag och min son är nöjda med uj. Skön att köra och väldigt rymlig. Eller inte liggdelen kanske, men sittdelen är kanon!

    SvaraRadera
  41. En storstadsförälder köper den vagn som går in i hissen. Allt annat är dumheter.

    SvaraRadera
  42. Köp en Kronan duovagn, den bästa vagnen helt enkelt.
    http://www.kronan.com/Barnvagn

    SvaraRadera