onsdag 19 augusti 2009

Tack

När jag kör bil har jag ett mål: varje dag ska jag få fem tackande vinkningar från fotgängare. Det där har blivit viktigt för mig. Så viktigt att jag numera gör nästan bisarra inbromsningar för fotgängare om jag vet att jag inte har så många timmar i bilen kvar.

Jag klarar varje dag med råge. Fem glada tack. Fem glada medmänniskor.

Det är svårare att få tack från andra bilister. De är så jävla buttra. Så jag har sagt för mig själv att ett tack från en annan bilist är lika mycket som tre tack från fotgängare.

Ibland blir jag sur. Kanske har jag gjort något snällt mot någon i trafiken. Och möts av en varken eller-blick och inget tack. Då händer det att jag lutar mig ut genom fönstret och skriker "Du kan väl tacka i alla fall?" Blir inte sur för att de är ouppfostrade. Blir sur för att de inte unnar mig en femtedel av mitt mål. Det vet ju inte de nånting om, men ändå. Säg tack. Vinka till mig när jag har gjort något snällt. Nu går jag till Humlan och spelar kubb.

18 kommentarer:

  1. Haha... Underbart, går in på Alex blogg och stänger ner ganska fort. Aftonbladet är så trasigt. Sedan går jag in i det här rummet igen, myser en gång till. Myser lite extra. Jamen, vafan jag läser inlägget en gång till. Den här bloggen är som köket på en fest. Alla tror att det är där ute det händer, men dom har så fel.

    SvaraRadera
  2. Vi har alla våra tvångstankar xD Tack för ännu ett bra inlägg!

    SvaraRadera
  3. Jag ska definitivt vinka tack om du snällkör för mig någon gång.

    SvaraRadera
  4. Får du aldrig för dig att mejja ner folk med bilen? Eller cykla ner för en backe och rakt ut i svängen utan att hålla dig till kanten? Då kanske kanske du blir påkörd. Såna tankar tampas jag med.

    SvaraRadera
  5. jag brukar alltid tacka sen någon av mina vänner blev jätteglad när en flicka tackade högljutt när han höll upp dörren.

    SvaraRadera
  6. Haha..sååå bra!!

    SvaraRadera
  7. Gör en utflykt till Folkungagatan så ska jag se till att hela kontoret går ut och vinkar. Älskar din blogg! Kärlek/J

    SvaraRadera
  8. Varför har du photoshopat bort dina tatueringar på bilden där uppe?

    SvaraRadera
  9. Peters (några kommentarer upp) beskrivning av din blogg; "Den här bloggen är som köket på en fest" var det mest klockrena jag hört på länge!

    SvaraRadera
  10. Hur går det med löpträningen Calle? En hel värld tigger om att bli uppdaterad. Lägg in en feed från någon sportcommunity med dina prestationer!

    SvaraRadera
  11. Jag tackar alltid med en vink och ett leende. Det tycker jag att man kan bjuda på! Jag gillar headern förresten. Färgglad!

    SvaraRadera
  12. Jag är nästan helblind så jag ser inte alls vad fotgängarna gör när jag kommer körande.
    .
    http://pjoltas.blogg.se

    SvaraRadera
  13. 9 av 10 av de som ändå tackar är män!

    SvaraRadera
  14. Ja, så är det helt enkelt. Folk är sura och tvära. Sen förstår jag inte människors inställning att "allting är emot mig". Jag HATAR den inställning. Varför kan man inte bara se det som att ibland går inte saker som jag vill...eller...nu tycker den människan inte som jag?..
    99% av oss Svenskar verkar tänka att ALLTING negativt som händer, händer av en anledning som handlar om att någon inte vill att vi ska lyckas...skumt...

    http://danielkarlssonblogg.blogspot.com/

    SvaraRadera
  15. min bror rycker alltid upp handen, jag tror för att tacka bilförare när vi korsar övergångsställen. Men jag blir lite nervös för jag tycker det ser ut som stopp-handen ibland. Alltså inte "tack" utan "stanna".

    Jag blir vardagsglad av artiga människor, o sur på puckon som burnar över övergångsställen.Hoppas vi möts där ute i trafiken!

    SvaraRadera
  16. Nejnej, stopphand kan det inte vara om man redan tydligt bromsat in för att stanna. Tackhand kommer alltid efteråt, medan stopphand bara är om nån tex ränner rakt ut i gatan och tar för sig. Det är skillnad mellan ett tack och en uppmaning.

    Carl, tackhänder från bilister går att vända lite på efter behov. Tuta på någon som tar mer än sex sekunder på sig att köra när det blir grönt, så att personen räcker opp handen i samband med att den kör är ju otrevligt, men går absolut att se som ett "JA, tack för påminnelsen!".

    SvaraRadera
  17. Skit bra, jag har en tvångstanke när jag kör. att jag måste gasa mellan alla lampor på motorvägen och sen släppa bromsen precis när man kör förbi lampan. helvetes skit liv säger jag bara :)

    SvaraRadera
  18. jag tackar aldrig någon som stannar vid övergångarna. det är ju lag på att bilarna ska stanna där. då är det ju så. eller ska jag tacka för att du inte körde över mig? vad är nästa steg? ska vi börja tacka folk på mopeder för att dom ligger i väggrenen?

    SvaraRadera