torsdag 19 november 2009

De fiffiga

Jag har två vänner som har en grej för att dela upp pizzan med hjälp av en sax. Vet inte vad det är, men så fort pizza kommer på tal ser jag liksom i deras ögon: "Nu ska jag klippa pizzan i åtta delar!"

Det har blivit något tvångsartat med folk som envisas med att dela sin pizza med sax. De får något fiffigt i blicken när de gör det. "Asch. Så här gör jag alltid. Det är ju helsmidigt ju."

Jag klarar inte riktigt av det där. Och jag märker att de ser möjligheter med en sax som går bortom pizza. Snart börjar de klippa kött också. Bröd. Svamp. För de tycker att saxen är kökets mest underskattade föremål.

Men det är inget köksredskap! Och är det bara jag som är rädd för basilluskerna där i mitten där saxen är fäst? Alltid lite gojs där som inte går bort.

33 kommentarer:

  1. Jag klipper också mat med sax i ren lättja, men jag gör det med skam när ingen ser. Stoltheten är det jävliga. Precis som matkonsumtion i kollektivtrafikens trånga rusningstimmar. Så länge resenären utstrålar skam är det helt okej!

    SvaraRadera
  2. Diska bort skiten då.

    SvaraRadera
  3. Jag klipper bacon med sax! Råsmart! / Elin

    SvaraRadera
  4. Kokt spaghetti när man vill ha dom korta och bra. Saxen är faktiskt underskattad. Och klippa pizza är också skitsmart!
    Och baciller, ja man kan ju diska ordentligt eller så finns det nog baciller som är värre på andra ställen man utsätter sig för. Utan att man tänker på det.
    Och lite skit, det rensar bara magen ;)

    SvaraRadera
  5. Jag klipper också pizzan med sax. Har försökt bredda mitt saxanvändande i köket, men det har min sambo bestämt satt stopp för. Får numera klippa i smyg!

    SvaraRadera
  6. jag klipper också pizzan med sax! det blir så perfekta bitar! bara omständigt med kniv. så du borde testa! =D

    SvaraRadera
  7. Finns t.o.m. saxar avsedda just för att klippa mat med, t.ex. kyckling. Bara att diska, du oroar dig för sånt som inte hänt, inte behöver hända. Stackars lille Calle.

    SvaraRadera
  8. "Asch. Så här gör jag alltid. Det är ju helsmidigt ju."- en ofta använd fras när någon frågar om min saxrelation.

    SvaraRadera
  9. haha men de är smidigt! Jag klipper pizza, kyckling och ja, ibland kött med sax. man ser bara till att saxen är helt öppen när man sätter in dej i diskmaskinen så blir den hur ren som helst!

    SvaraRadera
  10. Har märkt att dom som tycker det är smidigt med en sax i hushållet tenderar att äta sin soppa med sked också. Helt jävla sjukt.

    SvaraRadera
  11. Jag klipper allt med saxen, inklusive tånaglarna. Ibland upptäcker jag att jag av misstag råkat lägga in den i kökslådan.. Ja då tager man vad man haver helt enkelt. Men fan allvarligt Calle. Du lider verkligen av Seinfeld nojja just nu !

    SvaraRadera
  12. Jag brukar helt serilst ha med mig sax till pizzerian!

    SvaraRadera
  13. Jag har hört att det frodas riktigt mycket bakterier på kniven alldeles intill handtaget. För man diskar inte ordentligt där.
    Och skärbrädan, hur mycket frodas inte den
    Och disktrasan som du torkar rent bänkarna med. Tänk på hur många bakterier som hoppar av och "göttar" ner sig i bänkarna.
    När man tänker på det är det faktiskt konstigt att vi överlever köket.
    Anna

    SvaraRadera
  14. Sluta anmärka på småsaker Calle. Man behöver inte alltid va så märkvärdig bara för man bor i Stockholm och måste ha en åsikt om allt och alla.

    SvaraRadera
  15. HAHAHAHA DET HAR JAG OCKSÅ TÄNKT PÅ!! Jag har saxfobi >_<

    SvaraRadera
  16. Calle håller med dig så jävla hårt. Hatar folk som klipper pizza. Känns så jävla svennigt...en Hawaii tack ska klippa den med sax. fy fan. gött att du tar upp bra saker

    SvaraRadera
  17. Bra point och bra skrivet! Jag har aldrig sett någon som skulle dela en pizza med en sax, och är nog glad för det. Är inte säker på att jag heller skulle klara av det.

    SvaraRadera
  18. "har en grej för" direktöversatt från "has a thing for" gissar jag.

    Typ, "jag har en grej för äldre tjejer"...

    Det var allt "för nu"

    SvaraRadera
  19. Man blir inte sjuk av att äta bakterier. De stendör när de kommer ner i magen

    SvaraRadera
  20. Skitunge ! Diskar man inte i Farsta ?

    SvaraRadera
  21. Alltså jag förstår! Jag klipper min pizza med sax men tycker faktiskt det är ganska ofarligt. Däremot är det folk som ser en göra det och säger att "NÄMEN GU VA SMART!" som får mig att vilja dö.

    SvaraRadera
  22. Pizza ska skäras med kniv. Det är enda tänkbara sättet. Hår ska klippas med sax eller trimmer.

    SvaraRadera
  23. Klart som fan man inte klipper pizza med sax. Äter man soppa med kupad hand för att "det är helsmidigt juh"?

    SvaraRadera
  24. nu blev jag sugen på pizza.

    SvaraRadera
  25. ...men det är ju därför man ska ha en DELBAR sax, exempelvis av märket tupperware ;)!
    Tina

    SvaraRadera
  26. Haha, åh ja det är så äckligt! Jag hade en sambo en gång som vägrade dela pizza med annat än sax, så till slut gjorde jag också det. Men nu.. nej blä, blir en sax någonsin HELT ren?

    SvaraRadera
  27. meh! jag har klippt pizzan med sax sen barnsben, trodde verkligen det var helt normalt, så har aldrig haft den där fiffighetsblicken liksom. så när jag blev äldre o åt pizza med kompisarna tyckte jag bara de var otroligt dumma sominte klippte. palla skäraliksom. du är sen helt enkelt. men tycker om dig o din blogg iaf. bäst i sverige.

    SvaraRadera
  28. HAHHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAAHHAHA!!!!!!!!!! JA! BRAVO! BRAVISIMO!

    SvaraRadera
  29. Fiskars kökssax - klipper kött o kyckling till salladen, grönsker, spagetti. Och köttet till hundarna i lagom stora bitar. Allt! sax är jättebra i köket.

    SvaraRadera
  30. Aldrig ens kommit pa tanken att klippa. Men det kanske ar smidigt

    SvaraRadera
  31. En sådan där knivgrej som man rullar typ. Skitbra.

    SvaraRadera
  32. Lite skit rensar magen.
    I vår familj har vi alltid klippt pizzan med sax. men jag gör det inte längre, inte nu när jag flyttat hemifrån. men det är mest för att jag aldrig tar hem pizza utan äter den ute.

    SvaraRadera