onsdag 4 november 2009

Förtydligande

Känner att jag måste förtydliga en sak. Jag har aldrig tänkt en ond tanke om Marcus Birro och det han gått igenom. Har nämligen läst en del kommentarer som menar att jag borde be honom om ursäkt för att jag ska ha hånat honom för missfall. Jag har aldrig nämnt hans barn och jag skulle inte drömma om att ens tänka en ond tanke om honom rörande det. För Guds skull.

Sen är jag och han inte bästa vänner. Så måste det väl få vara? Men vad gäller något som helst som gäller missfall har till och med jag alltid haft den goda smaken att inte lägga mig i.

34 kommentarer:

  1. Oj vad den sista meningen var onödig.

    SvaraRadera
  2. Anonym.. Oj vad din kommentar var onödig..

    SvaraRadera
  3. Men i er (Alex och din) diktsamling så hånade ni väl hans missfall? I samma dikt där alla strandbilder på Alex fanns väl?

    SvaraRadera
  4. Du har aldrig TÄNKT någon ond tanke om Birro. Men uppenbarligen SKRIVIT, eftersom reaktionerna finns.

    ??

    SvaraRadera
  5. Du har bara hånat honom för att han sörjer!!

    Varför ber du inte bara om ursäkt?!?

    SvaraRadera
  6. Nu är isen tunn under dig, Calle.
    Säg sanningen och stå för den.

    SvaraRadera
  7. Sluta tjata nu. Människor utvecklas och ibland kräver det en egen hård erfarenhet för att man ska kvickna till. (känner inte så väl till Birrosnacket)men en människa som skriver om sin sorg över ngt måste väl för fan kunna uttrycka det utan att gå bakåt i tiden och sona ev.brott!? Herregud, så mkt dumt man sagt och gjort som man sen kanske har ångrat med facit i hand, så lugna er nu lite och gläds istället åt att denna Calle verkar vara en rätt skärpt person med varmt blod i ådrorna. Ska vi säga så?

    SvaraRadera
  8. Tror inte man kan utvecklas om man inte förstår att man gjort nått fel. Om du inte vet vad han gjort mot Birro så verkar det dumt att vifta bort det.

    SvaraRadera
  9. Du har hånat hans sorg väldigt många gånger och låtit hemska kommentarer flöda genom dom inläggen. Jag bara undrar om inte du skulle bli lite psykiskt störd om ditt första barn skulle dö strax efter att din tjej fött, för att sedan några år senare upprepa historien. Alltså förlora två livslevande barn. Gör man verkligen narr av det???

    SvaraRadera
  10. Du anonym som försvarar Calle - lägg ner det snacket.
    Du vet uppenbarligen ingenting om det hela.
    Mästra inte oss som reagerar utan låt Calle sköta sitt eget prat.
    Det handlar inte om utveckling, förstår du. Man kan inte skylla på att det hände i dåtid.

    Det finns gränser och Calle passerade dem.

    Låt inte dina erfarenheter försvara honom.

    SvaraRadera
  11. Fan Calle, gillar ju dig och önskar dig allt gott. Men i det här kan jag inte stötta dig.
    Be om ursäkt nu och visa att du mognat och att du ångrat dig.

    Det stämmer inte att ni inte hånat honom angående hans barn...

    SvaraRadera
  12. Du, vi är nog en hel del människor som kommer ihåg hur ni höll på under 1000 Apor-tiden och hur ni höll på och hånade Birro. Det var rent äckligt som ni höll på - och i Birros fall handlade det inte om missfall i vecka 12 - det var långt gångna graviditeter där barnet i princip var redo att födas. Det du och din bror gjorde mot Birro var lägre än lägst och sådana saker är lite svåra att glömma. Men jag kan förstå att det känns hemskt även för dig att vara med om en så'n här sak. Kanske har du lärt dig nu att tänka några gånger extra innan du gör dig rolig på någons bekostnad.

    SvaraRadera
  13. Jo du har hånat honom för att han sörjer, det har du. Det ni gjorde med Birro på den tiden var alltså inte OK...
    Men ibland kanske det krävs en egen sorg för att förstå en annans. Kanske.
    Jättetrist att vara med om det ni är igenom nu, men tänk också på det nästa gång du "jagar" någon... för något...

    SvaraRadera
  14. Oj! Nu skojar du va?
    Du kan i alla fall ha "den goda smaken" att erkänna. Kan du inte ha den goda smaken att stå för det du och din bror skrivit ang. Marcus? Nu är du i samma sits och hur jävla kul vore det om någon gjorde det ni gjorde?

    SvaraRadera
  15. Kan ni länka till ett exempel där Calle hånat Birro för att han fått missfall? Jag har följt bröderna Schulman länge och jag kan inte dra mig till minnes att de hånat Birro för att han fått missfall. Visst har de hånat honom för att han är pretantiös, svår och saknar självdistans men som sagt, missfall kan jag inte minnas att de har skrivits något om?

    SvaraRadera
  16. Jag vill också ha länken för jag har heller inget av att dom hånat honom för det...

    SvaraRadera
  17. Det fanns en dikt på 1000apor som innehöll ett "skämt" om detta om jag inte minns helt fel, men vad är det som säger att det var Calle som skrev det? Kan lika gärna ha varit Alex. Vissa kanske har lite svårt att skilja dessa två bröder åt...

    SvaraRadera
  18. Lågt Calle, lågt..
    Förnekelse när alla vet vad ni sysslade med.

    ""missfall kan jag inte minnas att det skrivits något om?""

    Du och din bror slog på någon som redan låg ner och var ärlig i sin beskrivelse av sin sorg. Precis som du är nu. Om ni nämde ordet missfall är av mindre betydelse åtminstone för mig. Tanken och vad ni ville åstadkomma var klar.
    Bit i det sura äpplet och sluta förneka att ni höll på med offentlig vuxenmobbning.

    SvaraRadera
  19. Härligt med alla människor som verkar ta detta jätteseriöst. Ta en timme, lägg er i sängen och gråt. Gör det istället för att kommentera negativa, äckliga och irrlelevanta kommentarer. Tack.

    SvaraRadera
  20. Du verkar vara ganska "irrlelevant" själv Oscar lilla.

    SvaraRadera
  21. Så det ni säger är alltså att om en person drabbas av en personlig tragedi så får man aldrig mer driva med honom?

    SvaraRadera
  22. Den Oscar ovanför som inte kan stava till irrelevant är inte jag.

    SvaraRadera
  23. Tror inte det går att länka till 1000apor sedan dom la ner...
    Minns inte heller att dom skämtade direkt om att Birros barn dött. Väl att dom skämtade om att han sörjde dom, som många redan påpekat. Det var illa nog enligt mig.
    Calle din pappa dog för 6 år sedan, skulle du vilja bli hånad för att du fortfarande sörjer honom?

    SvaraRadera
  24. Håller inte med Oscar om att kommentarerna är äckliga och irrelevanta. Tvärt om. Om Calle menar allvar i sin strävan att vara snäll och ärlig och lämna gammalt trams bakom sig, kan jag inte se att det skulle vara något problem för honom att be om ursäkt för nått han gjort som var dumt. Det är väl ändå så man växer som människa?

    SvaraRadera
  25. Jag kan med handen på hjärtat inte dra mig till minnes att bröderna Schulman drivit om Birros missfall. Däremot har dom i flera texter gjort narr av Birros dystra, pretantiösa och distanslösa personlighet. Jag kan verkligen förstå varför Birro i många länge har svårt att dra på smilbanden med tanke på hans alkoholism och de missfall som drabbade hans familj. I förlängningen kan man väl därför påstå att bröderna i sina text- och bildserier slog mynt av Birros missfall eftersom dom säkerligen formade hans personlighet, men är då Birro för all framtid att klassa som förbjuden frukt när det kommer till komik? (Låt oss inte börja diskutera hurvida dessa serier var roliga eller ej)

    SvaraRadera
  26. Nej jag håller med dig Oscar. Kvalitén på humorn i nämnda serier är upp till var och en att bedömma och ingen idé att dra upp till diskussion. och nej en personlig tragedi gör inte att man för all framtid är fredad för satir. Hade bröderna schulman stannat vid att göra narr av hans arbete hade jag inte haft invändningar. Kanske kan jag till och med sträcka mig så långt som att tycka att drag som att vara pretantiös och distanslös kan narras. Även om jag -som du också mycket riktigt påpekar- tror att dom dragen är en följd av att man kämpar med en allvarlig inre kris. Det jag vänder mig emot är att dom hånade honom för att han sörjde sina barn. Att dom vid upprepade tillfällen gjorde narr av hur han såg ut och poserade vid "ångestattacker" och dylikt. Kanske är det också roligare att skämta med någon som tagit sig ur en kris, än med någon som är mitt uppe i den.

    SvaraRadera
  27. Jag skulle gärna posta en länk om det var så att det gick att länka till de gamla 1000 Apor-sidorna.

    SvaraRadera
  28. Snacka om tunn is. Det är är det som är så jävla synd med er Schulmans. Det här är så typiskt er. Att ni höll på med Birro som fan och diktade och tog ångestbilder, och sen när du råkade ut för samma sak, då ska det skrivas "tyck-synd-om-mig"-krönikor i Expressen. Vidrigt jävla beteende faktiskt, jag blir lite arg nu.

    SvaraRadera
  29. Ja Calle, nu är du ute på mycket mycket svag is.Så dåligt av dig.

    SvaraRadera
  30. Alex och Calle har sett ljuset. Båda är kära, en har blivit far och en har genomlidit ett missfall. Nu ska allt gammalt glömmas bort som i ett trollsvep. Skulle inte tro det. Ni är båda översittare. Kalla, hårda och osympatiska människor. Var gick det fel för er två? I barndomen eller senare i livet?

    SvaraRadera
  31. Ni har ju haft någon typ av konstig besatthet av Birro och varje gång ni inte verkade ha något roligt att skriva på 1000 apor som ju var ganska ofta..så körde ni någon håna Birro grej..Så jävla pinsamt tycker jag. högstadiemobbing för 30 åringar. Sen kan han vara så pretto han vill. Men det där var lågt.

    SvaraRadera
  32. Haa! Jag har läst varenda rad av Calle i alla år. Och han har väl hackat på Birro men fan heller att det finns nåt missfalls snack. Get real.

    SvaraRadera
  33. Alltså, i dikten där Alex poserade naken på stranden så skrivs det en passning till Birros två döda barn, det fanns även en "Kapten Nemo"-referens. Skulle gärna länka, men det går tyvärr inte. Sedan är det inte sagt att jag tycker att det är dåligt att driva med Birro och det han gått igenom. Jag fann det hela roligt med alla fantasifulla dikter, det är inte det. Men jag tycker ändå att Calle kan stå för att han faktiskt har hånat Birro för dennes missfall. Men som sagt, roligt var det.

    SvaraRadera