fredag 6 november 2009

De försökte lura mig!

Blev kontaktad av Vårdguiden häromdagen. De frågade om jag var intresserad av att hjälpa dem med en kampanj som ska få folk att aktivt söka information för att sen vaccinera sig mot Svininfluensan. Hon berättade att det tyvärr inte finns några pengar i projektet och frågade om jag skulle kunna tänka mig att blogga för dem gratis.

Jag kände att det var för en bra sak, så jag tackade ja.

Så ringde det idag från hemligt nummer en massa gånger. Jag svarade inte. Fick ett sms: "Hej Calle! Söker dig angående samarbetet med Svinbloggen. Hör gärna av dig när du har möjlighet. Vh, Ola Granfeldt, Prime"

Och jag blir förbannad. För jag vet ju hur mycket pengar det kostar att anlita en PR-byrå som Prime PR. Varför ska jag ställa upp gratis om Prime får en massa pengar?

Blir ännu argare nu när jag tänker på det. Hur de vill jobba med "sociala medier" och agerar på ett sånt här jävla skitsätt. Så jävla dumt och falskt. Jag vet egentligen inte vad sociala medier innebär, men jag vet i alla fall jävligt mycket mer än vad Prime PR vet. Det jag vet är att "sociala medier" är fan så mycket svårare än att man kan bluffa sig in hur som helst.

Jag tycker att alla ska vaccinera sig mot Svinis. Så här är mitt alldeles gratis blogginlägg för deras sak. Men Vårdguiden kan fara åt helvete med sitt lurendrejeri. Luras inte! Rövar.

28 kommentarer:

  1. Har du hört vad Granfeldt har att säga då? Tänk om de ringer upp för att klargöra att det FINNS pengar och att du FÅR ersättning..? Nu säger jag ju inte att det skulle vara fallet, men är det inte lite hastigt att ge sig på en tirad innan man hört vad de har att säga?

    SvaraRadera
  2. haha! Där fick de

    SvaraRadera
  3. Det var svinigt gjort av dem!
    Nu knorrar jag här i min lilla stia.

    Tycker du gjorde rätt i att inte låta dig influenseras av deras sjuka metoder.

    Snart är det kokta fläsket stekt för deras del
    Bra att du säger ifrån..rentutav grymt.

    Näe..särskilt rolig är jag inte..men jag fläskar på ändå.

    Mvh
    SysterIster
    /Annelie

    SvaraRadera
  4. Marcus har helt rätt. Varför bli arg innan du vet vad Granfeldt har att säga? Han kanske också jobbar gratis för en bra sak.

    SvaraRadera
  5. Nej för det är ju väldigt viktigt att man står för det man gör, eller hur Calle.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker försig inte vaccinet är något att hänga i granen.
    http://alturl.com/pj93

    Allt är ju en pr-grej enligt mig, landstingen köpte in vaccinet för 1.3 miljarder, och det har bara gjort så fler har dött av vaccinet än själva influensan, än sålänge iaf.

    SvaraRadera
  7. Hej Calle!

    Det har verkligen inte varit meningen att luras eller dölja något och om du har uppfattat det på det sättet så ber jag naturligtvis om ursäkt.

    Beslutet att inte betala skribenterna på Svinbloggen har vi tagit av den enkla anledningen att vi inte vill köpa oss åsikter. Det har inte heller varit vår mening att dölja att vi samarbetar med flera offentligt upphandlade underleverantörer som hjälper oss att bland annat göra annonser, hemsidor, bloggar etc.

    Jättetråkigt att vi har missuppfattat varandra, men klokt beslut att du ska vaccinera dig. Trevlig helg!

    Mvh
    Eva, Vårdguiden

    SvaraRadera
  8. Komigen...

    Varför skriver du inte den sanna anledningen till att du blev sur? Prime PR ägs av Katrin Zytomierska och du har en biff med henne sedan åratal men som ännu mer aktuell sedan du hoppade på henne i Expressen alldeles nyligen.
    Sanningssägaren

    SvaraRadera
  9. Nja... Prime ägs inte av Katrin Z. Hennes byrå heter Pure Pr.

    SvaraRadera
  10. Som sagt, Calle .. viktigt att stå för det man gör.
    Och du fortsätter tiga angående Birro.

    Du har hamnat på minussidan.

    SvaraRadera
  11. Men Calle, det är ju precis så PR fungerar. Skulle du vilja bli betald för att meddela till dina läsare att de borde gå och vaccinera sig (vilket jag antar var syftet) och sedan inte tala om det för läsarna? Då är det ju dold reklam helt plötsligt. Vilket är ett stort problem för trovärdigheten som hela bloggfenomenet har. Om du däremot av egen vilja skulle skriva om svininfluensan, kanske med uppmuntran från Vårdguidens PR_byrå så är det ju en helt annan sak och skulle då vara ett sätt för Vårdguiden att använda sig av sociala medier för att få ut sitt budskap.

    SvaraRadera
  12. Det enda jag reagerade på är att jag blev förd bakom ljuset. Jag gör gärna saker gratis, men då vill jag inte att någon stinkande pr-byrå ska tjäna på det. Fattar du vad jag menar?

    Vill inte bli förd bakom ljuset. Och hade gärna ställt upp på att jobba gratis om det hade varit ett själ- och hjärta-projekt.

    Jag vill inte att Prime tjänar pengar på mig, bara.

    SvaraRadera
  13. Förstår dig. Det var oärligt av dem att inte vara tydliga med att det är Prime som står bakom idén.

    Men Pr-byråer fungerar ju så att de är som en länk mellan uppdragsgivaren och bloggaren, i sånna här fall. Hade du tyckt att det varit mer ok om Vårdguiden hade haft en in-houseavdelning som arbetade med deras kommunikation och som kontaktat dig?

    Är bara väldigt nyfiken på hur man som bloggare (du) tänker i sånna situationer. Är förövrigt PR-student och gillar din blogg mycket.

    SvaraRadera
  14. Calle, stå på dig! Jag tycker det är helt rätt reaktion. Hade Prime PR varit så duktiga på sociala medier som de har tutat i sin kund Vårdguiden hade de inte givit de råd till dem som de har gjort. Prime PR har troligtvis givit rådet till Vårdguiden att säga " det finns inga pengar i projektet" för att få med bloggare gratis som ställer upp på vaccination mot svinisen. Jag tycker lite synd om Vårdguiden, faktiskt. De har gått på en nit som Prime ligger bakom. Nu har det resulterat i kriskommunikation genom att Prime givit rådet till "Eva på Vårdguiden" att kommentera på din blogg. Undrar hur mycket "Eva på Vårdguiden" måste betala för det till Prime...

    SvaraRadera
  15. Jaklar vad PRIME PR far mycket reklam nu...roligast var den som trodde att Katrin Z ager byran...haha

    SvaraRadera
  16. har inte Anitha jobbat pa Prime forresten?

    SvaraRadera
  17. Bra där Calle!

    Show me the money!

    SvaraRadera
  18. Men Seglarshopen däremot - dom betalar dig bra = förstår hur sociala medier funkar.

    Och du försöker ju inte mörka eller luras med seglarshopen-tävlingen...

    töntar är ni allihopa.

    SvaraRadera
  19. Om det är som du säger är det helt rätt att du sätter ner foten. Jävla typer att försöka utnyttja dig.

    SvaraRadera
  20. Just "men calle, det är ju precis så PR fungerar" av Jenny var väldigt insiktsfullt, intelligent och gudfruktigt skrivet. Gav verkligen diskussionen en jävla push. Spjuver där.

    SvaraRadera
  21. Vårdguiden informerade Calle att "det inte finns pengar i projektet". Det var den största lögnen, ett klart försök till att lura Calle.
    Kom igen Vårdguiden-Eva, försök inte med att säga att det bara var missförstånd. Ni ljög, erkänn istället.

    SvaraRadera
  22. Lite som kärringen som vägrar en gratis påse för att hon inte vill göra reklam för Systembolaget på vägen hem.

    SvaraRadera
  23. idag vaccinerade jag mig, dels för att du är så övertygande och dels för att pappa tjatade ihjäl sig för jag är i en riskgrupp. fan ta dig om jag dör :D

    SvaraRadera
  24. Jag undrar fortfarande om Prime far betalt, kanske jobbar dom ocksa gratis och fint. Annars verkar ju svenkarna helt hjarntvattade med den har vaccinations hysterin. Har i London kanns det som att det passerat. VArje ar dor det 100tusentals manniskor i INFUENSA, det ar ingen skillnad pa denna. Bara det att media vill skriva om nagot annat en lagkonjunktur. malin

    SvaraRadera
  25. ahhh äkta Stockholms mentalitet i inlägg och kommentarer. Skit ner er

    SvaraRadera
  26. Jag tycker faktiskt du ska prata med Ola - han är toppen!

    SvaraRadera