onsdag 11 november 2009

Mening som aldrig försvinner

Det finns en mening som aldrig lämnar mig. Det är ganska fantastiskt. Tror det var Morgan Alling som sa den. Eller Lasse Beischer. Eller bägge. Det var när de hade sommarlovs-programmet på tv för många år sen. Volrammos! Så sa de hela tiden.

Men meningen som sitter så fast i mig är: "Ingenting försvinner - allt finns kvar". Tänker alltid det när jag tankar. Att de där femtio litrarna ser ut att försvinna. Men att de inte gör det.

Ja ja. Kalla mig gärna naiv och barnslig. Men tänker man på att ingenting försvinner utan att allt finns kvar så skärper man sig lite extra.

Det är bra det.

12 kommentarer:

  1. Du menar: Ingenting försvinner, det omvandlas?

    Ja, det var Morgan Alling som kom på det...

    SvaraRadera
  2. Det där fastnade hos mig också! Kommer ihåg det där Tippen-programmet så sjukt väl.

    SvaraRadera
  3. Morgan såklart, från Tippen! Världens bästa sommarlovsprogram. Haha hade det på kassettband sen och lyssnade sönder bandet...

    SvaraRadera
  4. konstig blandning av 1:a och 2:a lagen om termodynamik.

    SvaraRadera
  5. Ingenting föörsvinnnner, allt fiins kvaaar! Sitter i mitt huvud också :)

    SvaraRadera
  6. Vänta nu... Var det inte Fredde Granberg och gänget som året innan Tippen höll på med sitt "Volrammos"? Kanske inte spelar så stor roll. Genialt var det i vilket fall!

    SvaraRadera
  7. Relaterad fråga, är mängden materia konstant på jorden? Har vi tillfört någon egentligen, som inte fanns innan? I annan form.

    SvaraRadera
  8. Samma här! "Ingenting försvinner, Allt finns kvar!", tror det fanns liksom en liten melodi till så man kunde halvsjunga det. Åtminstone brukar jag brista ut med det i alla sammanhang det passar. Folk brukar bara titta frågande på mig men nu vet jag att jag inte är ensam!

    SvaraRadera
  9. Volrammos-duon bestod varken av Morgan & Lasse eller Peter och Fredde utan två herrar vid namn Retep och Negröj. De brukade funka klockor till folk och på slutet ramlade alltid Retep ner för ett träd.

    Såreså!

    SvaraRadera
  10. Tippen hette programmet och Tippenklubben, det där med att ingenting försvinner allt finns kvar, har etsat sig fast även hos mig. Genialisk line det där... Ingenting försvinner allt finns kvar. När man tänker den meningen tänker man den melodiskt så som dom sa den. InGEN-Ting-För-Svinner-Aaallt finns kvar!

    Den där inga Tippenklubben var ju genialisk, få barn att förstå miljön och skicka in hur de har hjälpt naturen/miljön och i gengäld fick man en pin ett kort o lite små skit. Jag kommer ihåg hur jag blev överlycklig över mitt Tippenpaket som kom på posten, som jag hade förtjänat efter att jag tvingade min stackars pappa att köpa en ny miljövänlig utombordare till sommarstugsbåten. Hur är det med barn idag? Skulle de bli lika glada för en pin och ett vykort som vi blev? Calle bra reflektion, bra inlägg! Nostalgi och igenkänning!!! Bra där!

    BTW.. såg du min Mogis parodi? http://www.youtube.com/watch?v=wVJg9wxqqBw

    /Christoffer Daal aka Spunk Totte
    spunktotte.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Jag TROR jag kommer ihåg telefonnummret till programmet: 020 767 000! E ganska säker på det där.... Jag gillade det med, väldigt pedagogiskt! Borde visas igen...

    SvaraRadera