måndag 9 november 2009

Tyskland

Läste något roligt. Vet inte vem det var som skrev. Men det var roligt. Gick ut på besvikelsen man måste ha känt när Berlinmuren revs. För bakom den där muren fanns bara... ännu mer Tyskland.

Vilken mardröm, va? Man trodde att man hade koll på Tyskland. Så blir det plötsligt dubbelt så stort.

Står fast vid den där rädslan jag har mot Tyskland. Alla pratar om hur hett Berlin är. Men jag känner fortfarande äckel inför det där landet. De kommer att stå bakom det tredje världskriget. Är säker på det. Läbbiga jävlar, det där.

80 kommentarer:

  1. Helt klart, det är ju rätt uppenbart att de inte kan föra sig som vanligt folk. Bara andra världskriget och muren är ju lysande exempel.

    SvaraRadera
  2. Jag läste det i Marcus Dunbergs blogg. Minns inte var han fick det från och orkar inte surfa in och kolla.

    SvaraRadera
  3. Intressant det där. Jag måste nog tyvärr säga att jag tycker likadant. När man pratar med tyskar så är det liksom en översittarattityd dom har, plus att dom är väldigt patriotiska, plus att det känns som att dom skakar av sig andra världskriget likt vatten rinner av en gås. Typiskt tyskt uttryck: Deutchland uber alles. Vad fan är det? Var är ödmjukheten inför deras misstag? Otäcka jävlar.

    SvaraRadera
  4. Vill bara påpeka att tyskarna faktiskt säger detta. Deutchland uber alles. Dom tar det i munnen och tror på det. Det var bara det jag ville säga.

    SvaraRadera
  5. måste bara säga att jag håller med dig, blev ass rädd för någon vecka sen då jag åkte igenom tyskland och stanna på mcD. fan vilka massmördare de är

    SvaraRadera
  6. äh skitsnack, jag bor i Berlin med en tysk pojkvän och skulle vilja läxa upp dig här och nu men det går ju inte.

    ge det ett försök och var lite mer öppen i sinnet än de du anklagar för att inte vara det. du är ju precis likadan med den inställningen som de "tyskar" i ditt sinne är.

    för övrigt undrar jag hur länge man ska känna kollektiv skuld över något som skett i andra generationer innan man ens var född?

    ska vi svenskar skämmas över hur, jag vet inte vilka, vikingarna (?)betedde sig med eller? det måste ju finnas ett slut på det?

    SvaraRadera
  7. Tyskar är riktigt äckliga..

    SvaraRadera
  8. Ps. du är så emot Sverigedemokrater och rasism (kommer dessa åsikter med att Anitha-paketet inte är blont och blåögt?) Varför är det då okej att vara så anti-tyskar som du är? Är vi inte alla människor bara? Och vi kan inte hjälpa hur våra förfädrar betedde sig?

    SvaraRadera
  9. Jag har alltid tyckt att det är larvigt när folk åker utomlands, och sen kommer hem och ska berätta om hur "chillad", avslappnad och cool en annan stad är. Sen var det exakt det som hände mig när jag var i Berlin. Så skön stad. Äntligen en plats i världen där jag kunde känna mig välkommen. Till skillnad från Stockholm där det kryllar av ytliga tjejer som kallar mig ful.

    SvaraRadera
  10. Tönt. Tyskland är ett fantastiskt land som Sverige för övrigt till stora delar är baserat på.

    Men visst, det är kul att skämta om tyskland.

    SvaraRadera
  11. nu blir jag snart riktigt förbannad på dig calle, först skiten efter fotbollen och nu det här! tyskland är med största sannorlikhet det land som absolut inte kommer dra igång en ny vända med världskrig och anti-folkgrupper. varenda jäkla film som kommer ur det där landet är anti-WW2 och nazism och what not! det är den här typen av inställning som skapar motsättningar! förstår du inte det?

    RIKTIGT besviken på dig calle.

    SvaraRadera
  12. haha svenskars mindervärdeskomplem inför tyskarna är alltid lika söt.

    jag bor i hamburg, tyskarna är ett trevligt folk. svenskarna däremot..

    SvaraRadera
  13. Men giving ignorance a face, Calle.
    Nu är jag ingen moralisk människa men jag kan tycka att det är nazi-aktigt av dig att dra ett helt land under en kamm precis som hitler gjorde med judarna. Förstår du? Det är samma sak.

    SvaraRadera
  14. Det finns ännu en mur som borde bort, den ligger vid Västbanken och vilka har byggt den? Rasism är rasism, strunt samma åt vilket håll den riktas, strunt samma från viket håll den kommer. Du vet inte vad du talar om, ska det vara en ärvd, kollektiv skuld så må du skämmas innerligt.

    SvaraRadera
  15. När kineserna bestämmer sig för att köra över resten av världen tror jag ioförsig det kan vara bra att ha en slumrande mordmaskin som Tyskland på vår sida.

    Men jag håller med dig om att de är läskiga. Något gränslöst ont och svart bakom en tunn fernissa av Audi.

    SvaraRadera
  16. Det var Marcus Dunberg som skrev det i sin blogg, om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
  17. Jag trodde att den där Tyskland-rädslan/rasismen i Sverige var en myt. Men jag har ju hört från två tyska vänner hur de blir bemötta här, helt otroligt. Hur kan du tycka att det är ok att yttra sig så hatiskt och fördomsfullt mot ett helt folkslag? Byt ut "tyskland" mot Israel, vad är skillnaden?

    SvaraRadera
  18. Rasistiskt och omoget skrivet!

    Vet du hur många svenskar som borde skämmas över sina föräldrars passivitet under 2ww och över lojaliteten med tyskarna? Baltutlämningen? Brännandet av en massa byar i Pommern när svenskarna var där och härjade som mest? (Som någon ovan skrev: ) Vikingarnas plundringståg? Torgny Segerstedt och hans vänner gled inte precis på en räkmacka opinionsmässigt sett.

    Jag blir mer trött än förvånad när jag ser vad du skrivit. Att det fortfarande är legitimt att hata tyskar gör väl snarare att tyskarna blir än mer tyska och känner behov att skrika sitt "über alles" ännu högre. Enkel psykologi.

    I det här inlägget var du mindre än vanligt, Calle. Jag hoppas på ändring.

    SvaraRadera
  19. Tyskland över allt

    De negativa associationerna är självklara, men fel. Dikten skrevs 1841 av Hoffmann von Fallersleben som en kommentar till en av den tidens stora frågor, nämligen förenandet av en mängd större och mindre stater som Preussen, Bayern, Sachsen osv. till ett enda Tyskland. Det är det som menas – "sätt nu vår gemensamma nation över era egna småstater!" Det var därför sången antogs som nationalsång 1922, alltså under Weimar-republiken, långt innan nazisterna kommit någon vart, och det är därför den fortfarande är Tysklands nationalsång.

    SvaraRadera
  20. Petter von Struts9 november 2009 kl. 13:49

    Så sant Calle! Man vet aldrig när den där kristna Mengele eller Merkel eller vad hon nu heter drar ut över Europa med sitt kristna jihad för att skapa ett fjärde rike.

    SvaraRadera
  21. Löjeväckande inlägg. Tyskar är så klart på alla möjliga sätt. Men du var en läbbig jävel Calle när du skickade iväg det där inlägget. Inte rolig, bara läbbig. På riktigt.

    SvaraRadera
  22. Ska man skämta om farliga land och liknande så skämta om Ryssland! det är där vi har de riktiga fittorna!

    SvaraRadera
  23. nu är du sådär obekvämt pinsam. du vet, så att man som läsare skäms på din bekostnad.

    SvaraRadera
  24. Israel är väl ändå ondskan på jorden. Vilket äcklikgt jävla förtryckarland som du naturligtvis hyllar.

    SvaraRadera
  25. ... samma taskiga vibbar har jag om det landet, försöker tänka nytt, tänka stort. Jag har ännu inte lyckats med min egen omprogrammering.
    ... tack för bra blogg!

    SvaraRadera
  26. Intresant kommentar med att tyskar skulle vara patriotiska. Jag har inte mött någon patriotisk tysk i egentlig mening... däremot, en av mina tyska vänner känner skam över något hon inte var delaktigt i, ww2, och det är fruktansvärt korkat tycker. Det är som att jag skylle skämmas över Sveriges inställning under samma krig, jag kan göra det men jag kan ändå inte ändra historien.
    Du har inte lyckats provocera mig förut Calle, men Tyskland är mitt favoritland, bäst musik och Berlin och München är underbara städer.
    Ganska många korkade kommentarer, men jag utgår från att alla inte är seriösa. Det kan de bara inte vara...

    SvaraRadera
  27. jesper754@hotmail.com9 november 2009 kl. 15:03

    Calle! När avgörs tävlingen? Skulle verkligen behöva den där jackan nu!

    SvaraRadera
  28. Israel är på god väg att starta det tredje världskriget. Hade Tyskland lyckats genomföra den slutgiltiga lösningen så hade världen varit en mycket trevligare plats idag.

    SvaraRadera
  29. Halv-tysk som bor i tyskland9 november 2009 kl. 15:26

    FAN, vilken skit du skrivit! Jag blir riktigt förbannad. helt otroligt att du vågar skriva sånt... det är sjukaste inlägget jag någonsin läst.
    Börja fundera på det du skriver! Det finns faktiskt folk som läser skiten!

    SvaraRadera
  30. Hahahaha, gud vad korkad du lät i det här inlägget. Riktigt pinsamt... Du är en skön kille men då och då inser man att du inte har särskilt mycket bakom pannbenet.

    SvaraRadera
  31. Du är så jävla liten ibland Calle.

    SvaraRadera
  32. Israel är väl det land som just nu arbetar hårdast på att förstöra det mesta i världen. Så fort någon får för sig att araber är lika mycket värda som alla andra, då är man...tada...antisemit.

    Världen är så full av hyckleri att man ramlar baklänges ibland. Calle har ju verkligen gått på Hollywoodpropagandan om att alla tyskar är smygnazister och alla judar är oskyldiga offer. Världen är inte så svart och vit alla gånger.

    SvaraRadera
  33. Hahaha, Calle you're the man! Det är so true asså! Tyskarna är riktiga luringar, se bara på deras förbundskanslet Mengele! Hon heter liksom samma sak som den där nazisten!

    SvaraRadera
  34. "Israel är väl det land som just nu arbetar hårdast på att förstöra det mesta i världen". Kan inte annat än att hålla med !

    SvaraRadera
  35. Rasism i sin renaste form.

    SvaraRadera
  36. Fan vad du gillar att skapa debatt. Tönt.

    SvaraRadera
  37. Lågt Calle! Skärpning, du kan bättre! Att slänga ur sig ogrundade fördomar är inte särskilt trevligt, roligt, nytänkande eller produktivt. När du sedan rasar mot Sverigedemokrater och rasism så faller dina argument platt till marken. Det är tråkigt! Jag kan bara konstatera att det var ett lågt inlägg av usel kvalité! Vanligtvis gillar jag din blogg skarpt, så jag vet att du kan, och kommer att, producera bättre.

    SvaraRadera
  38. Är ganska säker på att det kommer vara Israel som drar igång det... din trångsynta pajas!

    SvaraRadera
  39. Såna där saker borde du hålla dig för god för Calle, det visar på mobbartendenser, ointelligens och okunskap.

    SvaraRadera
  40. Sionistlandet Israel ska vi inte snacka om. Du läste det på herr Dunbergs blogg.

    SvaraRadera
  41. Ich bin ein bajskorv, är inte du tyskättad?

    SvaraRadera
  42. Jag vet inte riktigt Calle - men jag fattar inte vurmen för Israel och hatet mot Tyskland? Alltså, personligen är jag pro-Israel, men har samtidigt bara positivt att säga om Deutschland. Det är ju den Europeiska motorn, och vi om några behöver ett stort och framgångsrikt Tyskland för att hjälpa oss framåt. Men varifrån kommer dina pro-Israeliska och anti-Tyska känslor från? Har du judiska anor? du verkar nämligen smått förorättad... Jag undrar bara - ingen värdering i det!!

    SvaraRadera
  43. Tagga ner Calle! Pinsamt inlägg. Åk till Berlin en månad och lär dig att inte dra hela folkgrupper över en kam. Du är en rasist.

    SvaraRadera
  44. Årets manliga bloggare och rasist?

    Skall alla tyskar som föds idag stå till svars för vad deras nation gjorde 70 år sedan? Vakna! Släpp denna inställning och gå vidare.

    Calle, detta är ju bara pinsamt. Det är dessa åsikter som kommer leda till att en ny folkgrupp eller nation startar ett krig mot något land eller grupp, det kanske är du som ger upphov till hatkänslor som leder till ett nytt världskrig!

    Vilket trams.

    SvaraRadera
  45. Du är en liten människa, Calle Schulman. Invändigt såväl som utvändigt, det utvändiga kan du inte göra något åt men ditt inre, är det helt hopplöst?

    SvaraRadera
  46. Jag känner samma sak! Tyskar är väldigt udda de jag mött och de man hört genom vänner.. Sen har jag en annan vän som äälskar tyskland, varför vettefan.. kultur och skit.. men skräcken efter förintelsen sitter kvar, och dom käkar godis till frukost och har levande kaniner inne i köpcentrum på påsk. läskiga typer.. Vad hände med peace love and understanding? det undrar jag. och vad är grejen med att komma hit och skjuta våra älgar? fyfan.. stackars djur:(

    SvaraRadera
  47. Tyskarna är extremt medvetna om sin historia, Calle. De förnekar ingen skuld, till skillnad från t.ex. Österrike som väl inte riktigt har tagit tag i det hela. Det är rasistiska åsikter du håller dig med, du är väl inte så dum som du verkar?

    SvaraRadera
  48. With fame comes hubris...pinsamt, Calle!

    SvaraRadera
  49. Ja, för alla i Tyskland är ju fortfarande nazister, och alla som, gud förbjude, skulle kritisera Israel är ju också fortfarande...nazister. Kom igen. Var lite nyanserad nu.

    SvaraRadera
  50. Samma dag som världen firar att muren revs och Tyskland kunde enas, då hyllar Calle de trångsynta nakthavarna i Israel som är i full färd med att bygga en mur och förtrycka palestinier. Fy fan!

    SvaraRadera
  51. jag känner, av någon okänd anledning, precis samma sak inför ryssland! vet inte varför, men det landet skrämmer skiten ur mig!

    SvaraRadera
  52. Väldigt trist inlägg. Trångsynt.
    Ger mig dålig smak i munnen.

    SvaraRadera
  53. Din lilla råtta, klart som fan du är rädd!

    SvaraRadera
  54. Calle, nu är du pinsam.
    Att dömma ett helt land efter vad Hitler skapade, som förresten var från Österrike. Jag brukade tycka om dina inlägg, men nu blev det för mycket trams. Inget vettigt någonstans, Tyskland är ett fint land, som varit utsatt för väldigt mycket. Bodde där i några år när jag var liten, och har bara positiva saker att säga om stället.

    SvaraRadera
  55. Hörru, jag vill ha Newport Stanford Hood, Kennedy liksom. Den är ball.

    Annars tycker jag det var... intressant skrivet. Hur man nu ska tolka det, det vet jag inte.

    SvaraRadera
  56. jag har faktiskt tänkt i liknande banor. alltså, med tanke på hur upprörda folk här är över sveriges passiva inställning under 2:a vk, tänk om vi hade LETT hela grejen! alla svenskar hade typ gått runt med ett enormt självhat medans många tyskar inte vekar bry sig alls. vare sig det är rätt av dem eller inte menar jag, lite skumt.

    SvaraRadera
  57. Haha, men fy satan vad Berlin är överskattat! Jag låter de vidriga konstnärs-wannabesen med dreads i nacken åka dit, och förhoppningsvis kommer de inte hem och berättar om hur "soft och skönt" allting är utan stannar där.

    SvaraRadera
  58. Riktigt lågvattenmärke, Sarl-Johan. Fyfasen.

    SvaraRadera
  59. ta dig en titt utanför inskränkta plaskdammen sthlm som tror sig vara men inte alltid är och våga uppleva äkta storstäder som hamburg eller berlin så kanske du får lite perspektiv och om du då fortfarande är av samma (inskränkta) mening så må det väl vara hänt..

    /en som bor där och trivs ;D

    SvaraRadera
  60. Rasism, skönt drag. Verkligen.

    SvaraRadera
  61. Fy fan vilken RASIST du är, din trångsynta lilla råtta... Allt snack om hur hemska Sverigedemokraterna är? Vad fan sysslar du med just nu då?

    Som nån sa, hur ska en hel generation kunna stå till svars för vad deras farfädrar tvingades göra under den misslyckade österrikiske målaren med mindervärdeskomplex (hosthost, Calle??)?

    Vi svenskar då, som passivt supportade detta då isåfall?? Som lät tyskarna åka kors och tvärs genom landet, som tog emot judeguldet, som också utförde vetenskapliga experiment under 30-talet på missbildade och handikappade människor samt utförde ras-experiment på "icke-arier"?

    Ta ditt spinkiga lilla arsle och studsa ut ur Stureplansbubblan och Hammarby sjöstad och tatuera in en fet jävla currywurst på den du. Körv!

    SvaraRadera
  62. Jag som trodde att du var en INTELLIGENT människa Calle? Nu vet jag inte längre. Detta skulle kunna vara något sagt av George W. Bush, och den snubben är inte känd för att vara smart, men, han är ju lite rasist han också..

    Att tyskar ska bli dömda för något en österikisk ledare drog igång på 40-talet, betyder att svenskar ska bli dömda för den passivitet vi visade under samma period. Eller för hur vikingarna plundrade, mördade och hade sig.. Usch och fy på dig Calle, jag hade förväntat mig bättre från dig.

    SvaraRadera
  63. Du har verkligen tappat det... Ännu ett pinsamt dåligt inlägg. Skämt eller inte, lågt! Slutar läsa din blogg nu.

    SvaraRadera
  64. Jag som trodde att du var en smart kille. Fy fan, så äckligt du är...

    grattis sverige: det är årets manliga blogg 2009!

    det är bara trågikt. skärp dig, calle! nu börjar det bli sjukt!

    SvaraRadera
  65. Börjar bli lite tråkigt detta. Okej..dom dödade massa judar osv. Men det är ju för fan inte det enda folkmord som begåtts. Du kan ju inte döma dagens generation för vad deras farföräldrar osv har gjort.

    Trejde världskrig? Njae, snarare kina eller ryssland. Eller Indian, eller något pak i mellanöstern. Israel/Iran kanske, det låter mer troligt.

    SvaraRadera
  66. Vilka jävlar idioter ni alla är ändå! som inte fattar att han skämtar och bara vill jävlas med lättlurade jävlar som er. Bra där, Calle!

    SvaraRadera
  67. Det allra, allra värsta med detta inlägg från Calle är att det är hans åsikt, hans lilla, trångsynta mening, en utsaga från den komplexfyllde Årets manlige bloggare.
    Om ett tredje världskrig skulle bryta ut så är Israel den starkaste kandidaten, sorgligt men sant, de lärde sig ingenting av historien, de bygger upp den på nytt.

    SvaraRadera
  68. Man skulle kunna säga att ni Svenskar är det näst-mest Tyska folkslaget här på jorden.

    SvaraRadera
  69. vissa av dina åsikter och förklaringarna till dom är så korkade att jag tvivlar på att du ens skule kunna vinna en debatt med Jimmie Åkesson. tyckte att det var ett väldigt konstigt påhopp du gjorde på Katrin i din debattartikel i Expressen också, helt taget ur sitt sammanhang bara för att du skulle få till en uppseväckande inledning. sen mobbar du folk med stavfel, jävligt moget, nivån blir ju bara lägre och lägre för varje gång som jag läser något undertecknat Calle Schulman, synd!

    SvaraRadera
  70. Väl rutet - fortsätt gärna snacka skit om Tyskland och SPECIELLT Berlin.

    Det sista vi vill ha här nere i Berlin är fler svenskar som kommer ner och töntar till det. Svenskar passar bäst i stockholm/london/New York.

    SvaraRadera
  71. Vänta nu. Jag har också läst det där. Tror minsann att det var Jonas Hassen Khemiri i SVD... Jag minns också en viss bloggare som drev en hatkampanj mot Khemiri...

    SvaraRadera
  72. Calle jag har följt din blogg jättelänge men jag blev så himla besviken när jag läste vad du skrev om Tyskland. Det är många av oss som både gillar Tyskland och din blogg och nu känns det som du tagit ett sånt jävla stort steg ifrån oss. Skärpning.

    /BITTE

    SvaraRadera
  73. Selv kan jeg ibland föle avsky for Sverige og deres nöytralitet under 2. verdenskrig..

    SvaraRadera
  74. Undrar…
    ….vom Elch getreten?
    ….von zu vielen Mücken gestochen?
    …..im dunklen Winter gemütskrank geworden?
    …..zuviel hembränt getrunken?

    SvaraRadera
  75. Lite konstigt att man hatar tyskland/tyskar när man älskar USA så mycket. För du vet väl att tyskar formar den största ursprungsgruppen i USA? Ja du hörde rätt, det är alltså inte engelsmän, irländare eller italienara utan tyskar, vilka utgör 17% av befolkningen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/German_Americans
    http://en.wikipedia.org/wiki/Germans

    SvaraRadera
  76. Aldrig i hela historien anfaller tyskland sverige. Tvärtom flera gånger.
    Många i Tyskland kan fortfarande den urgamla barnramsan:
    Bet Kindlein bet,
    morgen kommt der Schwed

    SvaraRadera