söndag 29 november 2009

Glasen


Kom att tänka på dagisglasen häromdagen. I duralex. Minns hur vi vid varenda frukost hojtade om hur gamla vi var. För det stod i botten. "Jag är 22 år!" och "Idag är jag 12 år!". Och nitlotten var att vara yngre än man i själva verket var.

De där glasen. Med ljummen mjölk i. Eller lingondricka. Hatade äpplejuice lika mycket då som nu. Min fröken Margareta fattade aldrig det. Försökte alltid hälla upp den där skitjuicen i alla fall. Då blev jag vred!

Så gick tiden.

49 kommentarer:

  1. Du mer än 10 år äldre än mig men ändå gjorde man samma saker. Det är kul hur saker lever vidare.

    SvaraRadera
  2. Åh jag minns också de glasen. Vi brukade också kolla åldern i. Vad bekymmerslös tillvaron var då! Eller ja, om man inte ogillade äpplejuice då.

    SvaraRadera
  3. Ha! exakt så höll vi på också :P hade ni snurrtallrikar också? det va iallafall va det kallades om man lyckades få en bricka som gick upp lite på mitten så att man kunde sätta spinn på tallriken ;) och så va det även något med signturen på knivarna, typ om man fick en kviv med märket excelent ( tror det va så det hette) så va man cool eller något, haha, så larvigt det känns när man tänker tillbaka på det :P

    SvaraRadera
  4. gjorde vi på vårt dagis också. heliga stunden när man ropade ut sin vuxna ålder. oj oj nu sitter man 27 år gammal...åren brakade förbi. jag tror vi 80-talister kommer bli stört nostalgiska gamlingar som kommer le med tårar i ögonen när vi hör namnet he-man eller känner lukten av den där rosa plasten alla tjejleksaker var gjorda av då(ja på den tiden var det Extremt kill och tjejuppdelat på leksakshyllan).

    dagens nostalgi: köpte dvd med starzinger

    SvaraRadera
  5. Höll ni på med det redan då? Menar inte att ni levde på stenåldern, men vi härjade på 90-talet och då var det tradition. Bästa var att få siffran 15 typ. Cool ålder...

    SvaraRadera
  6. En av få gånger då det är hett att vara 82 år!

    SvaraRadera
  7. Oh. Memories.
    Vi hade även ett system att en från varje bord var tvungen att torka av det efter lunchen. Det var alltid den som hade lägst siffra i glaset som förlorade och fick torka.

    SvaraRadera
  8. Haha, precis så var det! Jag hade helt glömt det, men det var verkligen på liv och död att inte vara yngst.

    SvaraRadera
  9. haha!!! åh jag minns. fan den satt långt inne. Hur kom du att minnas det? herregud

    SvaraRadera
  10. gjorde alla så? jag är 22, uppväxt i en mindre stad och vi gjorde likadant.

    SvaraRadera
  11. hahah shit jag visste inte att alla gjorde så! jag är 19, uppvuxen i malmö. men tydligen har alla generationer i alla städer gjort sådär :P en fin tanke faktiskt.

    SvaraRadera
  12. Och jag är väl 5 år äldre än Calle - och vi höll också på med detta!

    SvaraRadera
  13. Haha, jajamen!
    Jag minns även att jag blandade ihop "Durealex" med Durex, som var ett kondommärke. Det märket som var på alla kondomautomater på toaletterna när man var liten. Där stpd man nyfiket och blickade på de olika förpackningarna, tills någon arg tant kom och arg-socialtjänst-stirrade tillbaks tills man gick.

    SvaraRadera
  14. haha gjorde också så! fanns nummer i de små portions-smörpaketen också, samma sak gällde ju där. dock ville min generation inte vara fööör gammal, mellan 15 och 30 var perfekt! ;)

    SvaraRadera
  15. Haha, vi gjorde samma sak på mitt dagis! Sjukt hur lika barn är... Min hat-dricka var blåbärssoppa f.ö. Diggade äppeljuice hårt!

    SvaraRadera
  16. Åh haha ja, precis så var det!

    SvaraRadera
  17. När jag gick på lågstadiet så hade vi bestämda platser i matsalen, och det var även vi elever som fick torka bordet när vi ätit färdigt.
    Vi körde alltid att den med högst nummer i glaset skulle torka bordet, haha. Då försökte man alltid norpa åt sig glaset som det var en etta i.

    SvaraRadera
  18. Haha! Trodde det bara var vi på min skola som höll på så.

    SvaraRadera
  19. jag gjorde likadant, och jag är 16. inte tänkt på det sen lågstadiet!

    SvaraRadera
  20. hahaha just det! Gud det hade jag helt glömt hahah fick alltid 65 och va asförbannad gör jag va en gammal tant:P lyckan var att få 20!

    SvaraRadera
  21. precis sådär höll vi på och då är man född 1991, är det något alla dagisfröknar tutar i barnen?

    SvaraRadera
  22. Lite lustigta att man verkar hållit på med samma jävla saker i skolorna över hela jävla Sverige..

    SvaraRadera
  23. När publiceras sms roulett?

    SvaraRadera
  24. ahh...de goa dagarn!

    SvaraRadera
  25. Jag är 20 och vi gjorde precis samma grej med de där glasen:) O de gör det fortfarande, praktiserade på dagis när jag gick i 9an och samtalsämnet var lika hett då som när jag var liten:)

    SvaraRadera
  26. Haha så gjorde vi oxå i lågstadiet på luncherna!

    SvaraRadera
  27. haha jaa de var standard på dagis att titta under glasen hur gammal man var! =)

    SvaraRadera
  28. Wow, p min skola höll det på tills man var minst tio. Sorgligt.

    SvaraRadera
  29. Hahaha shit, hur kommer du ihåg det? Gjorde vi oxå å jag är 20 :)

    SvaraRadera
  30. Precis så gjorde vi i Gbg också...men exakt likadana glas och jag är 25.

    SvaraRadera
  31. Haha, precis så hade vi det också. Jag är 17 år och uppväxt i en liten håla. Men dagistraditionerna frodades där med. Som Sandra skrev hade vi också en specialarkniv som var häftig att få äta med. Vi turades om att duka, och alla la alltid Kniven på sin egen plats för att få lite bra status just den dagen. Tider!

    SvaraRadera
  32. Det roliga är att samma sak sker fortfarande...! Jag jobbar på en grundskola med sex- och sjuåringar, och de håller också på med de där jäkla "åldrarna" i glasen, som man ska gissa och ha sig...! :D

    SvaraRadera
  33. haha det gjorde vi med. Lustigt att en sådan spännande med ack så fånig lek håller sig i ännu. Jag är ju bara 19 liksom. jag kanske slutade leta ålder för 10 år sedan..

    SvaraRadera
  34. Jag gjorde också likadant! Är 18 och kommer från landsbygden. Största niten var självfallet om man fick en 0:a i glaset..

    SvaraRadera
  35. Haaha, så gjorde vi ända upp till mellanstadiet här uppe...Det var ett system så att varannan dag var det högst som gällde och varannan låg siffra.

    SvaraRadera
  36. vi trodde att vi skulle dö då, och jag fick alltid 18... var jätteledsen ibland när jag kom att tänka på att jag skulle dö så ung, haha!! nu är jag snart färdig 18åring och jag lever än så jag är rätt lugn nuförtiden. ;)

    SvaraRadera
  37. åh barndomsminnen. Dagis var, och kommer alltid vara, bäst och roligast.

    SvaraRadera
  38. Men vart kommer åldern i glaset ifrån? alla åldrar i hela landet verkar ju ha "kollat åldern", tillika jag själv som är 16 och kommer från Gästrikland.. Vem började med detta konstiga fenomen?

    SvaraRadera
  39. Jag kollar fortfarande min ålder. En gång hälde jag ut innehållet över hela mig själv i ren iver att ta reda på vilka siffror. Det var inte ens särskilt länge sedan, och jag är 32 idag. Hrm.

    SvaraRadera
  40. Känner också igen mig där, född 1986 i Göteborg...
    vilket fenomen egentligen :)

    SvaraRadera
  41. Har jobbat på förskola och barnen gör fortfarande likadant =)

    SvaraRadera
  42. Hahaha så gjorde vi med! född 1991 och uppväxt i kristianstad!

    SvaraRadera
  43. sådär gjorde vi här i finland också xD

    SvaraRadera
  44. Klockrent! Kollade min ålder senast igår när jag fikade med mina kusiner som är 4 och 7 år. Själv är jag 24.

    SvaraRadera
  45. jag är född 1953 och vi gjorde också så!

    SvaraRadera
  46. Den körde vi hela låg-mellan stadiet också xD Hahaha! :D De kommer man aldrig glömma ;)

    SvaraRadera
  47. Dom där glasen finns fortfarande kvar och när jag hade min praktik på ett fritids så märkte jag att barnen fortfarande kollar hur " gamla dom är i glaset" haha

    SvaraRadera
  48. Varför står det siffror under glasen?
    Jag kollade också åldern under glasen. Bäst var när man fick sin exakta ålder eller den som var älst!

    SvaraRadera