onsdag 18 november 2009

Gästinlägg av Anitha: Låt oss rasa tillsammans!

 

November har en dålig effekt på mig, jag och katten sover i kapp. Ständigt grusiga ögon, musklerna drar ihop sig efter en utsträckning likt en nylonstrumpbyxa.

 

Kring jord som sol'n förlät, skuggorna ruva.

Stockholm är en av Europas sämst ljussatta städer. Vackra byggnader i Jugend, Gustaviansk och Gotisk stil som agerar mörka kulisser bland glashusen. Vi skulle utan större kraft kunna ljussätta våra vackra byggnader och väcka hela staden till liv.

Tänk er ett litet nordiskt mini-Paris med alla vackra vattendrag och fina broar.

Ljussättning av statyer och broar skulle kunna romantisera bilden av en promenad hem i höstmörkret inte en kamp mot snålblåsten.

Belysa våra parker skulle kunna förhindra ett och annat våldtäktsförsök.

Vacker toppljussättning av Slottet skulle delge känslan om svunnen storhet och teatraliskt ljus av Slottsbron och backen skulle bygga förväntan av något magnifikt. För att inte nämna alla museum och kyrkor.

Det låter inte som en jätteinvestering och det är det inte heller. Men inget av allt jag precis nämnt är möjligt på grund av Skönhetsrådet.

Jag har tidigare ställt frågan och de har svarat följande. "De värnar om vår skandinaviska natthimmel".

Jag förstår argumentet om det året runt såg ut som mellan maj till augusti utomhus, men det gör det inte. Är det inte bättre att "släcka" på sommaren och tända på vintern? Så har man kompromissat och gjort alla nöjda, eller?!

 

Jag vet att det här är en liten vardagsstrid jag driver, men snälla Stockholmare slut upp bakom mig och låt oss driva den här frågan en nivå till.

Bara som den saken att Göteborg är bättre ljussatt än Stockholm är väl drivkraft nog.

Anitha 

65 kommentarer:

  1. Göteborg är härligt på det sättet.

    SvaraRadera
  2. ”en av Europas sämst ljussatta städer...”
    Jo, tjenare!
    Belgrad, Budapest, Prag, Warszawa, Bratislava, Ljubljana, Tallinn, Riga, Vilnius är bara några europeiska storstäder i mörker...

    SvaraRadera
  3. Fruktansvärt bra inlägg. Fredrik McCain

    SvaraRadera
  4. Ställer upp på dig, Anitha.
    L-O

    SvaraRadera
  5. http://www.goteborg.com/sv/Gora/Kategorier/Kultur--Noje/Julstaden-Goteborg/

    planerar lätt in en sthlms-tripp om du får igenom det här!

    SvaraRadera
  6. Am with you all the way!

    SvaraRadera
  7. Prag? Jag har bott i Prag och det är en av de vackraste städerna på vintern då alla byggnader som är värda att se är upplysta på vintern. Och jag håller helt med dig Antiha!

    SvaraRadera
  8. Suck. Har miljöfrågan gått dig alldeles förbi?

    SvaraRadera
  9. Håller med dig till fullo! Det konservativa Skönhetsrådet är generellt enbart av ondo!

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet, Anitha! :)

    SvaraRadera
  11. Haller helt med!!! Madrid ar den bast upplysta staden i Europa, battre an Paris.

    SvaraRadera
  12. Budapest en av Europas sämst ljussatta städer? Ha! Tillåt mig brista ut i skratt! De är ett föredöme i hur man på bästa sätt ljussätter en stad.
    http://lostworld.pair.com/trips/europe2006/budapest/IMG_9306.jpg

    http://lostworld.pair.com/blog/2006/07/21/europe-trip-day-13-budapest-by-night/

    SvaraRadera
  13. Vaddå miljöfrågan? Menar Du el eller? Hört talas om LED din gamla anonyma näthatare?

    SvaraRadera
  14. Jag funderade på det här för någon dag sedan. Vad det är som gör att början på denna vintern känns så mycket tyngre än förra... jag tror jag precis fick svaret!
    Förra vintern bodde jag i Canary Wharf i London, precis vid vattnet. Där fanns flera schysst ljussatta broar längs med promnadstråken.
    Jag skriver mer än gärna på listan för ett ljusare Stockholm!

    SvaraRadera
  15. jag tycker nog också att det inte låter helt bra i ett samhälle där vi borde släcka lampor och inte tända. Fint ja visst...

    SvaraRadera
  16. Du har helt rätt Anitha. Jag tänker på detta varje kväll när jag går genom stan. Det känns så typiskt Sverige att inte visa upp allt det vackra vi har. Kram!

    SvaraRadera
  17. Håller ed dig helt och fullt! Ifall du kan ordna någon sorts petition så skriver jag (och säkert ånga andra stockholare) under direkt så skickar vi in den till e-type och de andra stofilerna i skönhetsrådet!

    SvaraRadera
  18. jag ställer upp! Where do I sign up? Värst är nästan slottet. Jag har hört att tursister undrar om det är ett fängelse för att det är så mörkt...

    SvaraRadera
  19. ser ut som 18 och skriver som din mamma, bra jobbat calle

    SvaraRadera
  20. Jag är lätt på!!!
    Kommer från Malmö där det finns ett par ynka ljussatta broar. Hur mäktigt som helst i det lilla. Var skriver jag på?

    SvaraRadera
  21. Helt rätt. I Linköping har de en satsning som kallas "novemberljus". En massa fina ljussättningar livar upp stan som känns säkrare samtidigt.

    SvaraRadera
  22. känns lite som att det borde vara en självklarhet att lysa upp våra städer när vi har det mörkt och jävligt 8 månader om året 18 timmar om dygnet.

    SvaraRadera
  23. Jag bor inte i Stockholm, men jag kan hålla med dig till 100 procent! Bra skrivet. Alex, låt Anitha göra mer gästinlägg! :D

    SvaraRadera
  24. Oj, skrev Alex, men menade Calle.

    SvaraRadera
  25. De två städerna som jag bott i senast; Kalmar och Malmö är jättebra på att ljussätta, särskilt så här års när allt känns extra mörkt.

    SvaraRadera
  26. Facebook grupp dirr!

    SvaraRadera
  27. Ska vi säga så att Anitha från och med nu tar över bloggandet och på sin höjd låter Sarl-Johan gästa då och då?

    SvaraRadera
  28. Miljöfråga mot kollektiv höst- och vinterdepression. Skulle gissa att ökad energi och kreativitet bland medborgarna skulle kunna kompenser de negativa miljöeffekter en sådan satsning skulle kunna ha.
    Fram för Anitha!
    Ned med "Skönhets"rådet

    SvaraRadera
  29. Tänk på astronomerna som nu måste jobba långt bort i helvetet för att det är så ljust i städerna.

    SvaraRadera
  30. Mörkrädd? Inte jag. Tacka vet jag härligt svart natthimmel där man kan se stjärnorna. För mycket belsyning som det är redan nu! Släck mer och tänk dessutom på miljön.

    SvaraRadera
  31. Mörkrädd? Inte jag. Tacka vet jag härligt svart natthimmel där man kan se stjärnorna. För mycket belsyning som det är redan nu! Släck mer och tänk dessutom på miljön.

    SvaraRadera
  32. Miljöfrågan som någon skrev tidigare, fuck det..vad är ytterligare några watt att bråka om kontra det ljus och den glädje det skulle ge alla utom skönhetsrådets sex? medlemmar.

    Helt på din sida, blås upp lite batman-lampor och gör något mer kul...som det är nu är det helt deprimerande.

    Med vänlig hälsning Håkan

    PS. kul att läsa dina allt för sparsamma inlägg, ni kanske skulle dela lite mer.

    SvaraRadera
  33. Satan vad trött jag blir på alla som vurmar för en mörk stad. Det är samma typ av människor som gnäller på ljudnivån i staden. Till er vill jag bara säga: Ni bor i staden. S T A D E N. Om ni vill ha mörkt, tyst och stjärnklart flytta då långt ut på landet. Där kan ni sedan sitta och skriva arga insändare till lokaltidningen för att brevbäraren kör för fort på grusvägen 500 meter från ert hus.

    SvaraRadera
  34. Det är väl för övrigt ingen som har sett några stjärnor på himlen i november??? Alldeles för muggigt väder för sådana att skina igenom.

    SvaraRadera
  35. Överaskningsfest på g för dig den 27 nov...tjeeeehoooooooo vad festligt med sköna mediagänget.....aka geeks in highschool....

    SvaraRadera
  36. Trevligt inlägg! Härlig idé! Me like! c",)

    SvaraRadera
  37. Jag håller så med! Jag är från Göteborg från början och flyttade till stockholm i våras. Alltså är detta min första vinter här. Jag har faktiskt själv gått och funderat över att det är så mörkt här. Alltså ett mycket bra initiativ som jag stöttar!

    SvaraRadera
  38. Fan Calle! uppdatera bloggen oftare. Du fick faktiskt våra röster och vann "bästa manliga". LEV UPP TILL DET NURÅ. du är ju grym

    SvaraRadera
  39. Fantastiskt skrivet. Jag står bakom dig!

    SvaraRadera
  40. Jag är knall-på! Klart det ska tändas upp vackert. Trevligt!
    Sussi

    SvaraRadera
  41. Stockholm bli ett mini Paris? Vi har inte särskilt många fina byggnader i den här staden. Finns väl ett 30tal städer i Europa som har det bättre ställt på den fronten. Men visst, lite ljus skulle inte skada.

    SvaraRadera
  42. Lysande inlägg!
    .
    Du borde fixa en egen blogg. Kanske en jakaranda-färgad med röstningsfunktion? Eller en gul som Kristina Lugns tänder. Ja? Ja!
    http://pjoltas.se

    SvaraRadera
  43. Åh jag skulle älska lite mer ljus i stan! O vi har visst en del fina byggnader, vi har ju flera fina kyrkor, och jag tycker att det finns mycket fina äldre hus runt om i stan. På min gata har vi fina julbelysningar över gatan under hela vinterhalvåret och det gör så mycket!

    SvaraRadera
  44. Är med dig! Har länge sagt samma sak. Stockholm är ju vackert. Må skönhetsrådet jbnchasdbfasdcas.

    SvaraRadera
  45. Jag håller med! Tycker belysning gör Stor skillnad! Dumsnålhet att släcka ner!
    /My

    SvaraRadera
  46. Blev jätteglad när jag gick längst södra mälarstrand och såg båtar upplysta, så jag säger bara lys upp hela staden, en nattsvart himmel dygnet runt har nog fan aldrig gjort någon glad, ja förutom skönhetsrådet då.

    SvaraRadera
  47. låter som en mycket bra ide ;)

    SvaraRadera
  48. Bra idé. Till och med lilla Linköping har Vinterljus! I år från november o hela vintern. Tidigare var det bara i november men det var så populärt bland invånarna att man valde att ha det en längre tid. Supermysigt och vackert!

    SvaraRadera
  49. Bor hyfsat centralt i Göteborg och kan tycka att allt ljus förstör min nattsömn. Tycker att det är förskräckligt att himlen skiftar i gult/blått/lila istället för stjärnor.

    Förstår din tanke och det bästa vore väl om man kunde ha ljus som riktades uppifrån och ned (alltså fästes på husens nock) så att staden både kunde ha upplysta fasader och minimalt med ljusföroreningar på himlen.

    SvaraRadera
  50. Styr upp en facebookgrupp med namnet "lys upp stockholm" eller något liknande och se hur stort intresset är! Visst låter det klent men facebookgrupper har visat sig ha genomslagskraft tidigare! Själv tycker jag det låter helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  51. Snälla Anitha driv den här frågan någonstans där den hörs. Var skriver jag på liksom? Hoppas verkligen på uppföljning här i bloggen om hur vi ska mobilisera våra styrkor, så detta blir verklighet!

    SvaraRadera
  52. Det där är nåt jag också tänkt på alldelses nyligen. Vi som har så mycket vatten och broar! Det skulle kunna bli hur vackert som helst, med enkla medel. Att belysa fasader är ockås en trygghetsfråga. Skönhetsrådet har för mycket att säga till om och sätter allt för ofta käppar i hjulen för bra projekt. Att värna om natthimlen känns lite felprioriterat. /En planarkitekt i grannkommun

    SvaraRadera
  53. Hur går vi vidare?

    SvaraRadera
  54. gäsp. så många försök till fina formuleringar att jag inte orkade läsa vidare. pretentiöst, pisstråkigt, platt. vi har förstått att du kan allitterationer med mera med mera.

    SvaraRadera
  55. nä förlåt. nu när jag läst på riktigt så var det helt okej faktiskt. en bra idé. förlåt mig, anita.

    SvaraRadera
  56. http://www.facebook.com/group.php?gid=178007149810

    kolla in den här gruppen "Ett blommande Kungsträdgården även nu på vintern!" på facebook om att lysa upp kungsträdgården på vintern.

    SvaraRadera
  57. Håller helt med. Fast det är väl en kostnadsfråga i slutändan? Inte riktigt miljömedvetet heller?

    En sak man skulle kunna göra är att bygga om broarna på nedre norrmalm. Stockholm är den enda staden jag har sett som har broar som går över gatan, tex kungsgatan, hamngatan, vasagatan. Kan man inte göra dom broarna lite snyggare?

    SvaraRadera