måndag 16 november 2009

Två frågor

Ok. Nu ska jag vara oinsatt men åsiktsfull. Fördomsfull och inskränkt. För jag har två saker i huvudet som jag inte blir klok på. Det kan vara så att jag är fel ute, och jag tar gärna emot information. Lär mig nu, ni som kan.

Etanol - vad fan var tanken med det? Om man har en bil som kan köras på etanol slipper man betala trängselavgift och en massa andra skatter. Problemet är att bilen drar fan så mycket mer etanol än vanlig bensin. Jag hade en själv, så jag vet. Så mycket mer att det lönar sig att hålla sig till vanlig bensin. Stackars mackägare tvingas installera en svindyr etanolpump. Och vi bilister skulle aldrig komma på tanken att använda skiten. Och om några år är etanol ett minne blott.

Jag har förstått att det är Maud Olofsson som ligger bakom det här. Det var den ena grejen. Den andra - rotavdrag.

Man får rätt att dra av en massa skatt för arbete man gör hemma. Anledningen är väl helt enkelt att uppmuntra folk att ta hem snickare och murare och få tillbaka en stor del av pengarna. Problemet med det här är bara att snickarna höjer sina priser istället. Rotavdraget gynnar bara dem - inte oss. Priserna är till och med HÖGRE nu än för ett år sen.

Jag har förstått att Maud Olofsson ligger bakom också det här.

Så nu frågar jag er - stämmer det här?

44 kommentarer:

  1. ang rotavdraget, det är storstads fenomen att priserna går upp eller att de tar ut en avg för att skicka in papprena för avdraget. men vad jag har förstått så har ni haft problem med oseriösa hantverkare länge i stockholm.

    sen en annan grej Calle, såg Efter 10 med Malou och jag bara undrar, är det du så korkad som du verka där? helt otroligt hur dum du verka, aldrig sett något likande, så tillintet gjord som du blev i diskutionen är ju bara sorgligt att se. Håll dig till hål i väggen eller andra program när du slipper öppna munnen för det blir bara ännu värre då.

    MVH Jonas

    SvaraRadera
  2. Nej, du är fel ute. Vi har renoverat före och efter rotavdraget infördes. Våra hantverkare tar samma priser. Några av dem fick lite mer att göra när rotavdraget kom och kunde därför återanställa arbetare som blivit varslade.
    Etanolfrågan tror jag egentligen är för mångfacetterad för att intressera din endimensionella läggning. Det finns fördelar med etanol (minskar under rätt förutsättningar utsläppen av växthusgaser), men också nackdelar (det finns alternativ som på sikt är mycket bättre).

    SvaraRadera
  3. När du inte har en aning om vad du snackar om, varför uttalar du dig då?

    Du och din brorsa borde sluta automatiskt tycka precis tvärtom alla andra bara för att verka kontroversiella det är lite för genomskinligt.

    SvaraRadera
  4. Det värsta med rotavdraget är nog ändå att det finns väldigt dålig info på att inte alla kan dra av 50 000, det kräv en månadslös på ca: 26 000 för att man ska få göra fullt avdrag, det är iofs väldigt logiskt men det är långt ifrån alla som tänkt på detta och många som kommer att få betala tillbaka. O ja de är nog hennes fel...

    SvaraRadera
  5. Angående etanolfrågan så är det fel att säga att bilarna "drar fan så mycket mer". Det beror helt på vad du har för bil, och hur den är konverterad. Min 740 från 1988 drar 1l/milen med etanol, och 0.8 med bensin.

    Rotavdraget har ju skaffat många fler arbetstillfällen. Till en början var det många hantverkade som fick gå i början av krisen, men nu finns det äntligen en ljusning. Det är ganska lätt att kritisera när du själv har jobb, och ditt problem är att du måste betala för att nå ett arbete utfört. Det är väl då det minsta problem man kan ha i jämförelse...

    SvaraRadera
  6. Fan Calle, nu har du varit för oskön för länge. Gå tillbaks till harmoniska inlägg igen! Du kan ju skriva sveriges bästa blogg när du vill.

    SvaraRadera
  7. hejhej, kan du maila mig på snyggisen_94@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Schulman, du måste bli en stekare igen.. Kolla in min Guide till hur blir det: http://bratguide.blogg.se/

    För all del

    SvaraRadera
  9. När det gäller den första punkten, etanol, kan jag bara hålla med dig calle. Det känns ganska populistiskt, men sådana är alla politiker tyvärr.

    När det gäller rotavdraget vill jag påstå att staten är den största vinnaren då flertalet nu köper dessa tjänster vitt istället för svart, vilket innebär skatteintäkter. När det gäller prishöjningarna som varit kan jag som till viss del är i branschen påstå att detta är ett stockholmsfenomen. Efterfrågan i sthlm är idag större än utbudet, pga rotavdraget, vilket leder till att priserna stigit ganska kraftigt.

    Fantastiskt bra blogg! Fortsätt så.

    SvaraRadera
  10. Varfär ska du skriva om sånt du inte är insatt i överhuvudtaget? Du framstå som en äcklig bortskämd snorunge.

    1. Etanol är bättre för naturen.
    2. Hantverkarna höjer inte sina priser pgv rotavdraget, kort och gott.

    SvaraRadera
  11. Jonas Karlsson, du skriver alldeles fenomenalt dålig svenska. Är du fullkomligt illiterat, människa? Jag tycker lite synd om dig faktiskt. Får faderkänslor.

    SvaraRadera
  12. Det stämmer, Maud är ondskans bärare...

    SvaraRadera
  13. Många som är negativa här. Kör på Calle du är grym!

    SvaraRadera
  14. Du har ingen koll uppenbarligen på rotavdraget. Det är way more complicated än du tror. Mina förädrar har ett bygg och inredningsföretag, de var på skattemyndigheten i 3 (!) timmar och hörde om rotavdraget. Den första saken har du helt rätt i och maud olofsson är bara en tant .

    SvaraRadera
  15. Med etanolen har du helt rätt, det är bara populistisk smörja som inte på något sätt är bättre för miljön eller mer kostnadseffektivt. Tar upp enorma områden som skulle kunna vara skog eller vanligt jordbruk istället. Kör på bensin/diesel och byt sen till elbil när det är dags för det.

    SvaraRadera
  16. Allmän rösträtt är ett otyg, det har jag länge hävdat. Sådana som du borde tvingas gå igenom lämplighetstest/IQ-prov för att kunna kvittera ut en röstsedel och använda den. Gång på gång har du avslöjat hur lite du har bakom pannbenet. En bloggutmärkelse av VeckoRevyn ger dig hybris medan den stora läsekretsen pissar på dina åsikter och föraktar din löjliga figur.

    SvaraRadera
  17. du är ett sånt jävla sänke, går skitsnabbt att kolla upp att du har fel. ryck upp dig, jävla arsle.

    SvaraRadera
  18. Läste en krönika av Robert Collins i Aftonbladet i somras: Förutom Bracilien är Sverige det enda land i världen som satsar på etanol som bilbränsle.
    Och det beror på en enda person, förre Ford-handlaren Per Carstedt i Örnsköldsvik. Även kallad Etanol-Jesus för att han är en extremt skicklig predikant...
    Här är en länk: http://www.aftonbladet.se/bil/article5600660.ab

    SvaraRadera
  19. Ja, det stämmer.
    Och anledningen till detta är helt sonika att Maud är extremt dum i sitt huvud.

    SvaraRadera
  20. STÄMMER OCH STÄMMER.... DET ÄR UPP TILL BETRAKTARENS/NYTTJARENS ÖGON. PERSONLIGEN... VET EJ MANNEN, VET BARA ART MARKNADEN BESTÄMMER VAD SOM ÄR BRA ELLER INTE. MARKNADEN ÄR DU, JAG OCH ALLA ANDRA. ETANOL ELLER INTE, ROT ELLER INTE, JA ENDAST SVENNE BANAN KAN AVGÖRA OM SÅ ÄR FALLET.

    SvaraRadera
  21. men det är ju din kandidat. Du röstade väl på henne?

    SvaraRadera
  22. Rotfyllning och Stagnol? Jag vet ingenting tyvärr..

    SvaraRadera
  23. etanol är SKIT förresten. man tar svältande ungars mat och driver bilar med. förjävligt. el däremot- yes!

    SvaraRadera
  24. I slutändan blir det ändå mer negativa faktorer som påverkar klimatet. För att utvinna etanolen krävs sockerplantor. Toppenbra om det inte vore så att de fällde regnskog, som är den största upptagaren av koldioxid (förutom havsväxter). Plantagen finns i Brasilien, och hur kommer egentligen etanolen hit, till Sverige? Genom stora tankbåtar som, såklart, går på Diesel.

    SvaraRadera
  25. Sockerrören odlas framförallt på gammal betesmark, så någon skövling av regnskogen är det inte tal om. Att etanolen är så pass dyr, beror givetvis på skatt och moms. Svenska staten har inte hängt med i utvecklingen.

    SvaraRadera
  26. Till Kristina:
    Jag tror du har rätt, Tom Collins går på etanol.

    SvaraRadera
  27. Själv gillar jag plantera växter i toaletten.

    SvaraRadera
  28. Dagens motorer är inte utvecklade för etanol utan det är bensinmotorer som är konverterade för att kunna köras på etanol vilket gör att de blir extremt energiineffektiva. Etanol kommer aldrig slå.

    Vi har boende både i Stockholm och någon timme utanför. Min erfarenhet är att det har blivit orimligt dyrt med hantverkare sen rotavdraget. Jag kan jämföra tre offert från förra sommaren på ommålning av vårt hus mot den här sommaren när jag tog in tre nya offert. Summan på sista raden talar sitt tydlig språk.

    SvaraRadera
  29. http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=45&sq=1&ID=sqkupl7D5_C_1

    Följande beslut togs av riksdagen den 1 december 2005:

    "De största bensinstationerna måste sälja förnybart bränsle som till exempel etanol eller biogas från och med den 1 april 2006."

    Vilka hade makten i december 2005? Maud Olofsson? Nej just det. Socialdemokraterna.

    SvaraRadera
  30. Nu när det är klarlagt att det var Socialdemokratiska Arbetarepartiet som inledde irrfärden in i etanolåtervändsgränden inställer sig en annan fråga. Det verkar som om någon har en agenda för att du Calle ska börja ogilla centerpartiet. Vem är denna någon? Tydligen någon som tycker att lite lögner inte är nåt problem för den "goda" saken.

    SvaraRadera
  31. Hej Calle,

    Maud är såklart medskyldig till allt etanoltrams. Största skulden har dock det så kallade Miljöpartiet, tillsammans med sosseriet såklart. Ingen rationell människa tankar med etanol eftersom det finns andra utmärkta drivmedel såsom bensin och diesel.

    Rotavdraget är däremot en utmärkt idé. Men där kan vi nog tacka Anders Borg snarare än Maud.

    SvaraRadera
  32. Nu precis kom jag att sätta fingret på vad det är som jag gilar med dig Calle. Det är precis det här, som du gör i detta inlägg. Du kan ha åsikter om saker, men du är själv medveten om att de kan vara fel. Du bara tycker inte rakt ut för att provocera, utan du informerar om att du inte är så jäkla insatt - och ger andra chansen att komma med rättelser och egna åsikter. Förstår du vad jag menar att jag gillar? Det är inte många som har den där jävla självdistansen. Härlig läsning, känns moget på något sätt!

    SvaraRadera
  33. Klokt av dig. Du vet vad jag menar.

    SvaraRadera
  34. Tja Calle

    Ja du är ute och cyklar på dessa punkter, etanol är miljövänligare, de släpper ut en betydligt mindre farliga utsläpp, googla på skiten eller fråga en bilhandlare för mer exakta uppgifter.

    ROT-avdraget är ett mästerverk, de stimulerar helt klart byggbranschen, speciellt småföretagare, svart arbetskraft minskar av de och de hjälper ju åtminstone den som utför jobbet på sikt och samhället direkt.

    Är Maud skyldig till båda dessa punkter har hon min röst nästa gång, väl rutet.

    //Simon

    SvaraRadera
  35. Fakta:

    Etanol är betydligt bättre ur miljösynpunkt än bensin, Framtiden ligger nog dock inte där och den ligger inte hos någon enskild energikälla utan vi måste sprida vårt användande till el,etanol,gas, disel.För att in tömma en energikälla.

    Förvånasvärt många har dock helt fel när det gäller framställandet av etanol i brasillien. I Brasilien så tar "etanol odlingarna" upp ca 2 % av beodlingsbar mark resten 98% tas upp av köttproduktionen så vill du verkligen göra en insats för miljön så sluta ät kött som är den enskilt överlägsna orsaken till skövlandet av regnskogen.

    Detta talas det dock mycket tyst om (och ja jag äter kött själv så jag är inget veggo freak) Men det är fullständigt absurt att tala om att etanolen är orsaken till skövlande av regnskog när det i självaverket är pga köttindustrin som står för sjövlandet.

    SvaraRadera
  36. Calle,

    Rotavdraget. Eftersom det är en fri marknad kommer prishöjningen naturligt, delvis för att det kanske är ett snäpp krånglingare men också för att de kan. Skulle du acceptera högre lön ifall du fick?

    Etanol. Mångfacetterad fråga som sagt tidigare. Det brukar kallar första generationen miljöbränsle. Det har många baksidor, man ska dock för den sakens skull inte underskatta etanolens psykologiska effekter på ett trögflyande samhälle. Det är viktigt att den stora massan börjar tänka i rätt banor. Att alla blir medvetna om problemen vi kommer ställas inför kommande 50 - 100 åren. Inte många vill erkänna dem ens idag.

    Tack för en bra blogg.

    - Guran

    SvaraRadera
  37. Helt rätt om etanol. Lyckligtvis kommer hela etanolgrejen att floppa innan den hinner göra någon allvarlig skada. Hoppas jag.

    ROT-avdraget.... vi har inte märkt att de höjt priserna, men vi bor inte i Stockholm. Å andra sidan så är ju hantverkarna de kanske mest snikna och ohederliga människorna som finns, så de tar nog varje chans att blåsa folk på pengar.

    SvaraRadera
  38. Såg att en tidigare kommentar tipsade om att läsa på om "Etanol-Jesus" - bilhandlaren Per Carstedt, som lurat ett helt land att börja använda etanol, och tjänat mängder på det. Läs den här artikeln innan ni bara rabblar upp det ni blivit itutade! Var lite kritiska, det är så sorgligt att majoriteten av svenska folket bara sväljer etanolbluffen.

    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article4444103.ab

    SvaraRadera
  39. Hantverkarpriser långt långt utanför Stockholm: En prishöjning från 340 till 500 kr i timmen plus moms på tre år. Vad blir det? Ca 45 procent? Men så blir det förstås när konkurrensen är dålig. Där vi bor finns det två-tre hantverkarfirmor och de var fullbelagda redan före Rot-avdraget. Klart de ser möjligheten att höja priserna, när de vet att folk är betalningsvilliga. På ställen med lite bättre konkurrens bör Rot-avdraget dock ha varit bra och toppen när fler gör saker vitt än svart!

    SvaraRadera
  40. Det knasig med ROT-avdraget är att det är hantverkaren som ska lista ut och skaffa fram alla papper. Det är han som ska veta om beställaren äger sin lägenhet, om han tjänar tillräckligt mycket och om han har uppnått sin "ROT-kvot" året. Makalöst korkat, hur kan detta ansvar inte ligga på beställaren/kunden. Jag tror bestämt att ROT-avdraget främjar den svarta marknaden.

    Som hantverkare, vem vill riskera att utföra sitt jobb och sen bara för betalt för hälften pga kunden inte visste att han/hon tjänade för lite för ett 50 00kr avdrag.

    /Frida

    SvaraRadera
  41. Helt rätt, Calle! Etanol är en jättebluff. Senast var det forskare på KTH som fastställde att etanolframställning av grödor skadar mer än miljönyttan när vi använder den. Anledningen är att vid odlingen av grödorna frigörs lustgas, som är en många gånger värre växthusgas än CO2. Som någon tidigare skrev: köp en snål dieselbil, vänta sedan in bättre el-hybrider!

    SvaraRadera
  42. Jag är som du Calle. Jag orkar inte sätta mig in i alla frågor dels därför att det som i en andragradsekvation alltid tycks finnas två svar på allting; de gånger jag orkat ta mig för sådana projekt. Att väga in alla variabler i en undersökning ang. etanol tror jag är omöjligt och jag tror ändå man hamnar +- 0. Du är ödmjuk inför dina egna åsikter och det är det vackraste man kan vara. Det vidrigaste man kan vara är sådan som resten av kommentatorerna här. De som kritiserar dig för okunnighet. De skrämmer mig och fascinerar mig på samma gång. Fantastiskt ändå att människor är så dåliga på att läsa och förstå. Att de inte ser vad du egentligen skriver. Att du är så vacker som man kan vara.

    SvaraRadera
  43. Du glömde ju även att nämna att man skövlar regnskogen för att kunna utvinna etanol...
    Ja vad fan gör man inte för miljön hahaha

    SvaraRadera